kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
در مراسم اهدای جایزه کتاب سال

روحانی: قدم زدن مهم نیست نتیجه آن اهمیت دارد!

رئیس جمهور روز گذشته در بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی تندیس این مراسم را به هشت نفر از برگزیدگان کتاب سال اهدا کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم اهدای جایزه کتاب سال که با حضور اهالی قلم در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، اظهار داشت: گرچه به ظاهر به نظر می‌رسد که از 150 سال پیش تاکنون رسانه‌های دیگری همچون مطبوعات، رادیو، سینما، تئاتر، تلویزیون و در نهایت اینترنت، شبکه‌های مجازی و ابزار و وسایل مختلفی برای ارتباط با انسان‌ها و انتقال اندیشه‌ها برای رقابت با کتاب به وجود آمده و به نظر می‌رسد که دوران کتاب به سر رسیده و رسانه‌های دیگر جایگزین کتاب شده‌اند اما واقعیت امر این است که کتاب به هیچ عنوان ارزش و جایگاه خود را از دست نداده است.
روحانی ادامه داد: همه سخنان امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بود که راه را برای مدیریت جامعه تحت عنوان حکومت اسلامی گشود و امروز کلماتش مجموعه آثار و وصیت‌نامه‌اش راهنمای ما خواهد بود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بار سنگینی بر دوش اهالی قلم قرار دارد، تصریح کرد: شما اصحاب قلم بار سنگینی بر دوش دارید و باید مفاهیم انقلاب را بسط دهید تا طراوت و تازگی انقلاب تضمین شود و به همه جهان بگوییم که انقلاب ما انقلاب اعتدال بود و به همه جهانیان ابلاغ کنیم که در انقلاب خردسوزی و کتاب‌سوزی وجود ندارد، افراط و تفریط وجود ندارد بلکه عقلانیت، فقر و تفقه ارزش دارد و باز کردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم است. بنابراین، این بار به دوش شما اصحاب قلم است که به جامعه بگویید چگونه بیندیشید، فکر کنید و حتی چگونه باید نقد کنید.
روحانی با بیان اینکه نقد یعنی وسایل حرکت، نقد یعنی مسیر تصحیح که البته نقد در فضای آزاد و امن امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: نقد را باید یاد بگیریم، نه اینکه دو نفر چگونه راه می‌روند و چه جور راه می‌رود تند یا کند و یا دو نفره و سه نفره می‌روند بلکه قدم را به کجا برمی‌دارد، مهم است.
رئیس‌جمهور در ادامه ابراز داشت: نقد کنیم به کجا رفتن و به چه سمت حرکت کردن و نتیجه قدم زدن چه بود این برای ما بسیار مهم است. نه اینکه کفشش چطوری بود و رنگ لباسش چگونه بود؛ یک خرده هم به جواهر بپردازیم، به جوهر بپردازیم، به جای این همه پرداختن به اعراض، به ماهیت و وجود مسئله بپردازیم به جای اینکه آن همه در کم و کیف سخن می‌گوییم.
وی با بیان اینکه جمع صاحبنظران بهتر از یک نفر می‌توانند تصمیم بگیرند تصریح کرد: جمعی که هزاران ساعت درس داده‌اند، تدریس کرده‌اند بهتر از یک مدیر معمولی که آن هم یکی از صاحبنظران است می‌تواند تشخیص دهد و باید راه را باز کنیم، سوءظن‌ها را کنار بگذاریم و هر کسی را با یک بهانه کنار نگذاریم.
روحانی ادامه داد: من نمی‌گویم ممیزی باشد یا نباشد اما اینکه صد اصل برای ممیزی درست کنیم درست نیست بلکه سه تا چهار اصل شامل اخلاق، مقدسات، ارزش‌ها، امنیت ملی، مصالح ملی، کفایت می‌کند که این صد مورد نمی‌شود و ما باید بدانیم خط قرمزها مثلث، مربع یا ذوزنقه و یا پنج ضلعی، شش ضلعی و یا هفت ضلعی‌اند اما ما صد هزار ضلعی نداریم و باید بدانیم نظارت کتاب را باید قدم به قدم به صاحبان آن واگذار کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه  باید در کتاب‌هایمان راجع به انقلاب اسلامی ایران بنویسیم، تصریح کرد: درباره انقلاب صدها ابهام در ذهن جوانانمان ما وجود دارد. باید معنا کنیم برای جوانان‌ که انقلاب چه بود و برای چه انقلاب کردیم و حتی شعارهای اصلی انقلاب ما معنایش چیست. استقلال چیست و چه معنی دارد.
روحانی تصریح کرد: هنوز برخی جوانان فکر می‌کنند با خارجی حرف زدن باعث می‌شود گوشه استقلال تراشیده و سایش می‌یابد و هنوز فکر می‌کنند زبان خارجی بلد بودن یعنی یافتن مسیر شیطانی، در حالی که زبان خارجی به معنای باز شدن باب جدید فرهنگ، فهم و علم است.
وی افزود: ما باید استقلال را معنا کنیم. باید آزادی را معنا کنیم. باید نه شرقی و نه غربی را معنا کنیم و این شما هستید که باید برای جوانان ما تبیین کنید و الا انقلاب را به ضدانقلاب برمی‌گردانند، شما اندیشمندان و صاحب‌نظران واقعیت انقلاب و شعارها و واقعیت مسیر انقلاب را تبیین کنید برای نسل جوان ما و این یک ضرورت برای دنیای امروز است.
به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: شما باید تبیین کنید و اسلام رحمانی را برای دنیا تبیین کنید. افراط و آدم‌کشی و تروریزم نه تنها از اسلام نیست، بلکه هیچ رابطه‌ای با اسلام رحمانی و محمدی ما ندارد و شما فرهیختگان، اندیشمندان باید با نوشته‌های زیبایتان‌ امید را بیشتر و تدبیر را بیشتر کنید، راه تدبیر را به دولت و ملت نشان دهید. شما هستید که باید وحدت را در سراسر کشورمان بیشتر کنید.