kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
به دستور نخست‌وزیر عراق

قانون منع رفت و آمد شبانه در بغداد پس از 12 سال لغو شد

قانون منع آمد و شد شبانه در پایتخت عراق پس از 12سال به دستور نخست‌وزیر، رسما لغو شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دیروز رسما قانون منع آمد و شد شبانه خودروها در بغداد لغو شد.
 طی 12 سال اخیر طبق قانون، خودروها مجاز نبودند از ساعت 24 نیمه‌شب تا پنج صبح در خیابان‌های بغداد تردد کنند. این قانون دیروز طبق فرمان «حیدر عبادی» لغو شد و همین امر موجی از شادی را میان مردم به وجود آورد.
پس از حمله عناصر داعش به موصل در شمال عراق (خرداد گذشته)، فاصله زمانی منع آمد و شد افزایش یافت و از 22 شب تا شش صبح را در برگرفت.
اما، با شکست‌های پی‌درپی داعش در مناطق مختلف عراق، از حجم انفجارهای شهری کاسته شد و به همین دلیل، کارشناسان، اقدام عبادی به لغو قانون منع آمد و شد را یک پیروزی بزرگ برای ملت عراق در قبال تروریسم می‌دانند.
 با این حال، یک روز قبل از لغو رسمی قانون فوق، شهر بغداد شاهد چند انفجار بود، حاصل این انفجارها 40 شهید و بیش از 80 مجروح بوده است.
البته، نیروهای مسلح عراق در همان روز شنبه توانستند 100 تروریست تکفیری را در مناطق شمالی و استان‌های کرکوک، نینوا و صلاح‌الدین به هلاکت برسانند و در استان صلاح‌الدین همچنین، پالایشگاه نفتی «العینیه»  و بخش‌های مهمی از حومه شهر «بیجی» را از کنترل داعش خارج کنند. این شکست‌ها باعث شد که داعش 13 عضو خود را در کرکوک تیرباران کند.
برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، تروریست‌های تکفیری برای به چالش کشاندن چنین موفقیتی طی روزهای آینده دست به یکسری عملیات تروریستی بزنند.