kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
آخرین خبرها از حذف و اضافه یارانه‌ها

4 گروه شغلی جامعه از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در مصوبه کمیسیون تلفیق اندازه خانوار برای دریافت یارانه مشخص نیست، در عین حال پزشکان، وکلا، قضات و استادان دانشگاه از یارانه نقدی در سال آینده حذف خواهند شد.

جعفر قادری در گفت‌وگو با فارس در مورد تعیین سقف 5/2 میلیون تومان درآمد و مشمولان یارانه‌‌بگیر، بیان داشت: با پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق مصوب شد، دولت دیگر بهانه‌ای برای عدم حذف پردرآمدها نخواهد داشت.
قادری ادامه داد: البته این مصوبه اشکالاتی دارد و اینکه اندازه خانوار مشخص نشده و خانوار یک نفره و 10 نفر با تعیین سقف 5/2 میلیون تومان تفاوتی ندارد.
وی تأکید کرد: در این پیشنهاد درآمد خانوار مطرح شده و نه سرپرست که شامل مجموع درآمد است و باید به این نکته توجه شود، اگر تعداد فرزندان از میانگین بالاتر برود، باید شرایط درآمد تغییر کند و به ازای هر نفر 500 هزار تومان افزایش یابد که به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است.
به گفته قادری اگر پیشنهاد کمیسیون تلفیق در صحن مجلس رأی بیاورد، استادان دانشگاه، پزشکان، وکلا، قضات و قشرهای حقوق‌بگیر بالای 5/2 میلیون تومان از یارانه نقدی حذف می‌شوند.
وی افزود: در بعد هزینه هیچ موضوعی پیش‌بینی نشده است و احتمال دارد، پیشنهاد جدیدی ارائه شود و ثروت خانوار نیز مدنظر قرار گیرد.
دولت نمی خواهد زیر بار حذف پول‌دارها برود
احمد توکلی عضو کمیسیون بودجه مجلس نیز در گفت و گو با نسیم اظهار داشت: شانه خالی کردن دولت از حذف افرادی که مشمول گرفتن یارانه نمی‌شوند اقدام نادرستی است.
وی اظهار داشت: مسئله مربوط به حذف یارانه کسانی که بی نیاز هستند مسئله‌ای جدی است. به نظر می‌آید که دولت نمی‌خواهد زیر بار برود اما طرق مختلفی وجود دارد که دولت می‌تواند بی‌نیازها را مثلا با 10 درصد خطا شناسایی کند، حداقل با این 10 درصد خطا 90 درصد بی‌نیازها حذف می‌شوند این در حالی است که در حال حاضر صد در صد خطا اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: دولت موظف است که افراد بی‌نیاز را حذف کند و نباید این موضوع را به تأخیر بیندازد، و راه و روش این کار هم دشوار نیست همه دنیا نیز به مردم خود یارانه می‌دهند و به عده‌ای که نیاز ندارند این یارانه تعلق نمی‌گیرد مثلا در آمریکا در اکتبر 2014 روزانه در مدارس دولتی به 30 میلیون و 922 هزار دانش آموز ناهار داده می‌شود که البته این پرداخت پول برای هر دانش‌آموز با دیگری متفاوت است و در کل به سه نوع رایگان، با تخفیف و با قیمت تمام شده این غذا ارائه می‌شود. بنابراین شانه خالی کردن از این اقدام درست نیست.
این نماینده مجلس در رابطه با تعیین سقف 5/2 میلیون تومان درآمد و مشمولان یارانه‌‌بگیر گفت: این عدد، عددی غیرمعقول است زیرا باید مباحثی مانند بعد خانوار، محل زندگی که مثلا شهرستان باشد یا تهران یا حتی این که اصلا خانواده دارای خانه هستند یا خیر مدنظر قرار بگیرد. بنابراین باید تمامی عوامل را مدنظر قرار داد و بعد تصمیمات لازم را گرفت.
توکلی در پایان خاطرنشان کرد: نباید تنها به این اندیشید که در حذف افرادی که تمکن دارند ممکن است 10 درصد هم خطا وجود داشته باشد بلکه باید این را مد نظر قرار داد که با حذف نکردن افرادی که نباید به آنها یارانه تعلق بگیرد 3500 میلیارد تومان هر ماه هدر می‌رود لذا بهتر است ده درصد خطا وجود داشته باشد تا صد درصد.