kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
ظریف در اوگاندا مطرح کرد

همکاری ایران و آفریقا برای مبارزه با تروریسم

وزیر امورخارجه تاکید کرد کشورهایی که مورد تهدید تروریسم هستند، می‌بایست ائتلافی علیه تروریسم تشکیل دهند.


«محمدجواد ظریف» دیروز (سه شنبه) پس از ملاقات و گفت وگو با «هنری اوکلو اوریم»  وزیر مشاور و کفیل وزارت خارجه اوگاندا در نشست مشترک خبری گفت: کشورهایی که مورد تهدید تروریسم هستند، خودشان می‌توانند علیه سلطه تروریسم ائتلاف ایجاد کنند.
رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه خشونت و افراطی گری از چالش‌های بزرگ ایران و آفریقا است، گفت: باید در این زمینه با هم همکاری داشته باشیم و با تکیه بر ارزش‌ها، اصول و منافع خود با آن برخورد کنیم.
ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی منافع و زمینه‌های همکاری مشترک بسیاری دارند؛ افزود: هدف از این سفر بررسی فرصت‌ها و راهکارهای مقابله با چالش‌ها از جمله مقابله با افراطی گری و همچنین گسترش همکاری‌های دوجانبه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران و اوگاندا در مسایل سیاسی همیشه همراه هم بوده و از یکدیگر حمایت کرده اند.
ظریف در ادامه درباره روابط اقتصادی با جهان از جمله آفریقا اظهار داشت: یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی، توسعه روابط اقتصادی با کشورها و صادرات غیرنفتی است که وزارت خارجه به عنوان وظیفه خود، این بحث را دنبال می‌کند.
وزیر امور خارجه با تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران افزود: امکان دستیابی به توافق وجود دارد.
وی با بیان اینکه دستیابی به انرژی هسته‌ای تحت معاهده ان.پی.تی حق مسلم ما است، اظهار داشت: ما این فناوری را داریم و هیچ کسی نمی‌تواند آن را از ما بگیرد زیرا دانشمندان ما توانسته‌اند به این فناوری دست یابند.
وی اضافه کرد: ما برای نشان دادن صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای و ارایه تضمین به جهان تلاش می‌کنیم.
 امضای یادداشت تفاهم همکاری
وزیر مشاور و کفیل وزارت خارجه اوگاندا نیز در این نشست خبری با تاکید بر روابط خوب ایران و کشورش خواستار توسعه روابط تهران - کامپلا در تمامی زمینه‌ها بیش از گذشته شد.
هنری اوکلو اوریم گفت: ما با ایران در زمینه امنیتی و مبارزه با تروریسم مواضع یکسانی داریم و امیدواریم نتیجه مذاکرات هسته‌ای به نفع دو طرف مذاکره‌کننده باشد. پیش از این مصاحبه، دو طرف یادداشت تفاهم همکاری مشورتی را بین وزارت خارجه ایران و اوگاندا امضا کردند. به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در سفر دوره‌ای خود به آفریقا تاکنون از کنیا ،اوگاندا و بروندی دیدار کرده است.