kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

عراقچی: مسائل دفاعی کشور به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست

معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه برنامه موشکی ایران ماهیت کاملاً دفاعی دارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی به هیچ عنوان مسائل دفاعی کشور را قابل مذاکره نمی‌داند.


«سیدعباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص پرتاب ماهواره فجر به فضا اظهار داشت: ارسال ماهواره فجر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین، که به پشتوانه فناوری و دانش علمی پیشرفته فرزندان این مرز و بوم صورت گرفته، در راستای رویکرد دراز مدت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در فضا و تقویت زیرساخت‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی کشور صورت گرفته است.
وی با اشاره به ماهیت کاملاً علمی و اقتصادی این پرتاب گفت: ماهواره بر سفیر که این ماهواره را در مدار زمین قرار داده است نیز به دست توانای متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع به منظور حضور در فضا با اهداف کاملاً صلح‌آمیز طراحی و ساخته شده است.
عراقچی در عین حال اضافه کرد: برنامه موشکی کشورمان ماهیت کاملاً دفاعی دارد و جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان مسائل دفاعی کشور را قابل مذاکره نمی‌داند و در مورد آن حاضر به گفت‌وگو با هیچ طرف خارجی نیست.
وی افزود: بدین لحاظ هیچگاه در چارچوب گفت‌وگوهای هسته‌ای کشورمان با 1+5 چه در گذشته و چه در حال حاضر اجازه طرح و مذاکره درخصوص توان دفاعی و موشکی کشور داده نشده و در آینده نیز داده نخواهد شد.
گفتنی است «جنیفر ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، پرتاب ماهواره‌ «فجر» را به برنامه موشکی نظامی ایران مرتبط کرد و گفت «برنامه موشکی ایران تهدیدی برای منطقه است».
ساکی بحث در خصوص برنامه موشکی ایران را ادامه داد و گفت: «توانایی حمل کلاهک اتمی در موشک‌های ایران، پیش از این در مذاکرات مورد بحث قرار گرفته و باز هم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.»
 اولتیماتوم کنگره، برخلاف مفاد تمدید توافق ژنو
مقامات آمریکایی که تاکنون به دفعات توافقنامه ژنو را نقض کرده‌اند و تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده‌اند، در دوره تمدید توافق ژنو نیز بر پیمان‌شکنی خود اصرار دارند.
پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت: براساس تمدید توافق موقت ژنو، طرفین برای رسیدن به راهکار نهایی تا روز 9 تیر (پایان ژوئن) زمان دارند. ولیکن نمایندگان کنگره موافقت کرده‌اند تا طرح تحریم‌ها را تنها تا 10 فروردین(30 مارس) به تعویق بیاندازند.
از سوی دیگر، علیرغم آنکه رسانه‌های غربی در اقدامی مشترک بر اختلافات گسترده کنگره و دولت آمریکا تاکید می‌کنند و دموکرات‌ها را از مخالفان سرسخت سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره معرفی می‌کنند، سناتور «کلی آیوت»، نماینده جمهوری‌خواه در این خصوص می‌گوید: نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره  و نخست وزیر اسرائیل، نگرانی‌های مشابهی درباره مذاکرات هسته‌ای دارند.
هماهنگی دولت
 و کنگره آمریکا
به گزارش فارس،«وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا دیروز (سه‌شنبه) برای ادای توضیح در مورد برنامه هسته‌ای ایران و روند مذاکرات این کشور و گروه موسوم به 1+5، راهی کنگره شد.
آمریکا یکی از 6 کشور مذاکره‌کننده با ایران است و شرمن سرپرستی تیم این کشور در مذاکرات هسته‌ای را برعهده دارد. بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا معاون وزیر خارجه آمریکا در دو دیدار جداگانه، به تشریح وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای پرداخت.
سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در نشستی که پشت درهای بسته با حضور سران و نمایندگان ارشد مجلس نمایندگان برگزار شد، نمایندگان را در جریان شرایط گفت‌وگوها قرار داد.
تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای، هفته گذشته در حالی ابتدا با حضور نماینده آمریکا در زوریخ و سپس با مشارکت نمایندگان سه کشور اروپایی در استانبول برگزار شد که طرفین برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق تا 10 فروردین (پایان مارس) و برای توافق نهایی تا 9 تیر (پایان ژوئن) زمان دارند.