kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
آیت‌الله نوری همدانی:

همراهی با حضرت امام و رهبر انقلاب را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانم

استاد درس خارج حوزه گفت: بنده توفیق داشتم چندین سال شاگرد امام(ره) بودم و در طول نهضت از ایشان حمایت کردم امروز نیز همراه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب هستم و این مسئله را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانم.


به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در جمع طلاب خواهر مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س) به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر حمایت از نظام و انقلاب اسلامی را برهمگان لازم دانست و گفت: بنده توفیق داشتم چندین سال شاگرد امام(ره) بودم و در طول نهضت از ایشان حمایت کردم امروز نیز همراه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب هستم و این مسئله را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانم. وی در تشریح اصول انسان‌سازی، گفت: نخستین اصل خودسازی بر مبنای اسلام، علم است؛ کسی که بی‌سواد و جاهل باشد نمی‌تواند در راه کمال گام بردارد؛ قرآن در 80 آیه در مورد اهمیت تعلیم، تعلم و تکریم علما سخن به میان آورده است و پیامبر(ص) نیز فرمودند فراگیری علم بر هر مرد و زن مسلمانی لازم است. آیت‌الله نوری همدانی ایمان، اعتقاد و درون‌سازی را دومین اصل خواند و بیان داشت: پیامبران با قلب درون انسان‌ها کار دارند؛ اگر انسان از درون ساخته شود اعمالش همه تابع قلب او خواهند بود؛ ایمان به توحید، معاد، نبوت، ولایت و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی باید در قلب نهادینه شود؛ 750 آیه قرآن در مورد ایمان و اعتقاد است.
استاد درس خارج حوزه در توضیح «عقل» به عنوان سومین اصل خودسازی، گفت: عقل با علم متفاوت است؛ ممکن است کسی عالم باشد اما عاقل نباشد، علم یعنی دانستنی‌ها که با مطالعه و تحصیل بدست می‌آید اما افزون ‌بر آن باید عاقل نیز باشیم، یعنی حق را از باطل و صحیح را از ناصحیح تشخیص دهیم.
این مرجع تقلید اخلاق را چهارمین اصل انسان‌سازی برشمرد و ابراز داشت: اخلاق یعنی روحیات و ملکات روح انسان وجود دارد؛ باید تلاش کنیم به صفات نیکو متخلق و از صفات زشت دور شویم و روح خود را با اخلاق نیکو مزین کنیم؛ در این راه می‌توان از کتاب‌هایی همچون معراج‌السعاده و جامع‌السعادات استفاده کرد.