kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۵
سازمان انتقال خون خبر داد

کشف سرطان خون مزمن با چکاپ دوره‌ای

مدیرکل انتقال خون استان تهران به مردم توصیه کرد چکاپ دوره‌ای را به طور استاندارد و به فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهند.
مدیرکل انتقال خون استان تهران به مردم توصیه کرد چکاپ دوره‌ای را به طور استاندارد و به فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهند.
دکتر فاطمه نادعلی دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین ضمن تاکید بر اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای و آگاهی از وضعیت سلامتی گفت: در فاصله بین چکاپ‌ها ممکن است یک بیماری برای فرد پیش آمده باشد که علامت بالینی خاصی نداشته باشد و فرد با مراجعه به آزمایشگاه متوجه تغییری در اندیس‌ها و فرمول خونی شده باشد که در این صورت به وجود یک مشکل در سیستم بدنش پی می‌برد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال ما دو نوع سرطان خون نوع مزمن داریم که در 25 درصد موارد به صورت اتفاقی در پی همین آزمایش‌های دوره‌ای کشف می‌شوند. تشخیص زودهنگام به روند درمان و نجات افراد از بیماری بسیار کمک‌کننده است.
عضو هیئت مدیره جامعه علمی آزمایشگاهیان توصیه‌هایی برای کنترل بیماری دیابت داشت و گفت: کسانی که قند خون بالا دارند ولی هنوز علامت‌های دیابت را در خود مشاهده نکرده‌اند با چکاپ دوره‌ای زودتر متوجه خواهند شد و کنترل بیماری برایشان راحت‌تر خواهد بود.
وی ادامه داد: البته اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای نباید مردم را دچار وسواس و حساسیت کند. چکاپ دوره‌ای را به طور استاندارد و به فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهند که این فاصله‌های زمانی برای افراد مختلف متفاوت است.
نادعلی با اشاره به اینکه چکاپ اغلب شامل آزمایش خون و ادرار است عنوان کرد: برای انجام آزمایشات تخصصی، کشور ما کمبود تجهیزات ندارد. بلکه به عقیده بنده از تجهیزات به خوبی نگهداری نمی‌شود و از حیث سلامت دستگاه‌ها دچار مشکل می‌شویم.