kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۴

دستور رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به ماجرای آتش‌سوزی خیابان جمهوری

رئیس‌جمهوری وزیر کشور را موظف کرد تا در اسرع وقت به موضوع حادثه آتش‌سوزی روز یکشنبه رسیدگی کند.

رئیس‌جمهوری وزیر کشور را موظف کرد تا در اسرع وقت به موضوع حادثه آتش‌سوزی روز یکشنبه رسیدگی کند.
در حادثه روز یکشنبه در خیابان جمهوری دو زن کارگر از ترس شعله‌های آتش و به موقع عمل نکردن تجهیزات آتش‌نشانی خود را از طبقه پنجم ساختمانی که طعمه حریق شده بود به بیرون انداختند و در پی این سقوط به طرز دلخراشی بر روی آسفالت خیابان جان باختند.
نسرین فروتنی 44 ساله و آذر حق‌نظری 60 ساله دو جان باخته حادثه آتش‌سوزی کارگاه خیاطی در خیابان جمهوری تهران در روز یکشنبه بودند. صحنه دلخراش سقوط این دو نفر از ارتفاع بلند ساختمانی که در شعله‌های آتش می‌سوخت را از آن روز تاکنون، میلیون‌ها نفر در عکس‌ها و فیلم‌های ضبط شده از حادثه دیده‌اند.
بعد از وقوع این حادثه دلخراش رئیس‌جمهوری در نامه‌ای عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور را موظف کرد تا در اسرع وقت موضوع حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری و مرگ دو بانوی زحمتکش را مورد رسیدگی و گزارشی از این حادثه تاسف‌بار به وی ارائه دهد.
دستور وزیر کار
 برای بررسی علت فوت زنان کارگر
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رسیدگی به علت فوت دو کارگر زن در کارگاه تولیدی پوشاک خیابان جمهوری، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مامور بررسی این حادثه کرد.
بازرسان وزارتخانه فوق نیز در حال بررسی ابعاد حادثه هستند.
ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده
هیئتی به دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور، حادثه آتش‌سوزی ساختمان پنج طبقه خیابان جمهوری و عملکرد دستگاه‌های مسئول را در این حادثه بررسی می‌کند.
شهرداری حادثه را بررسی می‌کند
شهردار تهران گفت: قول می‌دهم حداکثر طی 15 روز آینده بررسی دقیق حادثه خیابان جمهوری را به اطلاع مردم برسانم.
قالیباف درباره حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری در روز یکشنبه، اظهار داشت: این حادثه واقعا دلخراش و ناراحت‌کننده بود؛ جان همه انسان‌ها شریف است ولی از دست دادن خانم‌ها آن هم به این شکل لطمات روحی بیشتری به افراد وارد می‌کند.
وی افزود: بعد از این حادثه به سرعت یک تیم فنی برای بررسی این موضوع تشکیل شد چرا که هیچ‌گاه نمی‌خواهیم اظهارنظر کارشناسی صورت گیرد بنده مطمئن هستم حداکثر طی 15 روز آینده بررسی دقیق این حادثه را به اطلاع مردم می‌رسانیم.
قالیباف خاطرنشان کرد: البته این طور هم نیست که فقط بگوییم چه کسی مقصر بوده است. چرا که اگر تخلف و کوتاهی رخ داده باشد به طور حتم مورد رسیدگی قرار گرفته و با فرد مربوطه برخورد می‌شود و به مراجع قانونی داده خواهد شد. بعد از اتمام کارهای کارشناسی معلوم می‌شود که برخی از حرف‌ها اظهارات کارشناسی نبوده بلکه قضاوت‌های زودهنگام بوده و برخی بیشتر به دنبال جریان‌ها بوده‌اند. ما نیز در شهرداری ثابت کرده‌ایم دنبال حاشیه‌ها نمی‌رویم و به کارمان می‌پردازیم.
توضیحات معاون شهردار
معاون خدمات شهری شهرداری  تهران کشته شدن دو نفر از شهروندان در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری را خواست و مشیت الهی دانست و گفت: در یک میلیونیوم حوادث پیش می‌آید که نقص فنی رخ بدهد.مجتبی عبداللهی در این رابطه به فارس گفت: تیم کارشناسی تشکیل شده و در حال بررسی موضوع از نظر فنی است. تنها موضوع مطرح هم این است که چرا نردبان باز نشده، در حالی که همین نردبان در روزهای قبلی در عملیات دیگر عمل کرده و بعدازظهر همان روز هم در ایستگاه در حضور همه کارشناسان و مدیران عمل کرده است. اما علت عمل نکردن آن در دست بررسی است.وی اضافه کرد: ضوابط اجرایی این است که زمانی که گزارش حادثه در ساختمان‌های بلندمرتبه مخابره می‌شود، خود به خود نردبان از دو ایستگاه حرکت می‌کند. نردبان دوم در سر صحنه حادثه حضور داشته و با فاصله کمی از نردبان اول رسیده است. ما از همان اتاقی که این دو خانم خودشان را به پایین پرتاب کرده‌اند، 5 نفر را نجات داده‌ایم.عبداللهی درباره علت سقوط دو زن بر روی آسفالت و درگذشتن آنها گفت: تشک در صحنه حادثه وجود داشته، اما تشک در همه جا عملیاتی نیست. از زمان باز کردن تشک و باد کردن آن با پمپ تا زمان قابل استفاده شدن آن، 6 دقیقه زمان لازم است. در صورتی که همه این اتفاقات تقریبا در طی 4 تا 4 دقیقه و نیم رخ داده است. ما اخیرا عملیات مختلفی برای نجات افرادی داشته‌ایم که خود را می‌خواسته‌اند به پایین پرتاب کنند و تشک مستقر شده است. اما در جایی که عابر پیاده، درخت یا موتورسیکلت وجود دارد، تشک عملیاتی نیست و نمی‌توان آن را در پیاده‌روی یک متر و دو متری خیابان جمهوری پهن کرد.
وی در نهایت نتیجه‌گیری کرد: تنها دلیل سقوط این دو خانم، ترس بیش از حد آنها بوده است.
بررسی حادثه از سوی شورای شهر
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: قرار است کمیسیون نظارت و سلامت شورا کارگروهی برای بررسی حادثه حریق خیابان جمهوری تشکیل و نتیجه آن را در صحن شورا ارائه دهد.اقبال شاکری درباره حادثه آتش‌سوزی روز یکشنبه در خیابان جمهوری و جان باختن 2 کارگر زن در پی این حادثه، و اظهارات ضد و نقیض مسئولان مربوطه و اعضای شورای شهر، اظهار داشت: حادثه رخ داده تاسف‌برانگیز است ولی یکی از نکات مهم درباره این حادثه باز نشدن به موقع نردبان و جان باختن کارگران زن در پی این امر بوده است.وی ادامه داد: علت باز نشدن نردبان باید از سوی سازمان آتش‌نشانی پاسخ داده شود تا بتوان گفت آیا نقص تجهیزات مذکور از قصور سازمان آتش‌نشانی یا یک اتفاق بوده است، به عقیده بنده باید تعداد این اتفاقات را بررسی کرد تا بدانیم تعداد رخداد آنها چند بار بوده است اگر به دفعات رخ داده باشد آتش‌نشانی مقصر خواهد بود اگر یک مورد در سال بوده باشد به آن اتفاق می‌گوییم.عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران تصریح کرد: سازمان آتش‌نشانی باید گزارش خود را در این رابطه ارائه دهد در این بین قرار است کمیسیون نظارت و سلامت شورا کارگروهی برای بررسی موضوع تشکیل و نتیجه آن را در صحن شورا ارائه دهد.