kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱

دولت جدید یونان درخواست‌ها برای ادامه همکاری با تروئیکای اروپا را رد کرد

دولت چپگرای جدید یونان که هفته گذشته با پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور قدرت را به دست گرفت و اروپا را به لرزه انداخت درخواست‌ها برای ادامه همکاری با تروئیکای اروپا را رد کرد.

دولت آلمان  با هدف ترغیب دولت جدید یونان به ادامه اجرای برنامه‌های ریاضتی اعلام کرد که «آمادگی دارد با وجود روی کار آمدن دولت چپگرا در یونان به نخست‌وزیری «الکسیس سیپراس»  رهبر حزب سیزیرا که مخالف برنامه‌های ریاضتی است، همچنان به این کشور کمک مالی کند.»
 بنابر اطلاعاتی که هفته‌نامه آلمانی‌ «اشپیگل» به دست آورده است، بسته کمک مالی جدید به یونان نیازمند بودجه‌ای  20 میلیارد یورویی است تا بتواند مسایل مالیاتی و بخش خصوصی را در یونان پوشش دهد.
کارشناسان چند هفته‌ای است که از نیاز مالی حدود 10 میلیارد یورویی در این زمینه صحبت کرده‌اند البته برای هرگونه تامین مالی باید دولت جدید برنامه‌های اصلاحات مالی را بپذیرد و فعالیت‌های خود را زیرنظر تروئیکای اروپایی یعنی کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق‌بین‌الملل پول قرار دهد.
با این حال حزب «سیزیرا» که در انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان که یکشنبه گذشته برگزار شد به پیروزی رسید، با اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی در ازای دریافت کمک مالی از اروپا و صندوق بین‌المللی پول مخالف است و قصد دارد درباره این توافق از جمله میزان بدهی‌های این کشور، مجددا مذاکره کند.
در همین ارتباط، «گیانیس واروفاکیس» وزیر دارایی جدید یونان در جریان دیدار با «یرسون دیسلبورن» رئیس گروه یورو گفت که یونان تمایلی به ادامه همکاری با تروئیکای اروپا ندارد و به جای این می‌خواهد که کنفرانسی بین‌المللی با هدف بررسی چگونگی کاهش بدهی‌های خود برگزار شود. پس از پیروزی چپ‌ها در یونان رئیس و بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به عواقب روی کارآمدن احزاب مخالف اتحادیه اروپا و منطقه یورو هشدار دادند.