kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

پیشنهاد عجیب یک عضو شورای شهر برای افتتاح بانک یارانه بدهید!

در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران دو فوریت طرح مجوز اخذ عوارض استقرار شعب بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در شهر تهران به تصویب رسید.

به گزارش فارس، در یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، علیرضا دبیر عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: سازمان‌های اداری و ستادی از پرداخت عوارض مستثنی شده‌اند و مؤسسات قرض‌الحسنه جزو این موارد نیستند.
در ادامه بررسی این طرح دو فوریتی محسن پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: برخی محلات تهران از جمله جنوب‌شهر حتی یک بانک هم ندارد و برخی از محلات با جغرافیای زیاد نیز تنها یک بانک دارد که یکی از مطالبات مردم در دیدارهای مردمی راه‌اندازی یک شعبه بانک در محلات کم برخوردار است.
پیرهادی افزود: علت اینکه در آن محلات بانک احداث نمی‌شود این است که مؤسسات اقتصادی این کار را به صرفه نمی‌دانند، لذا باید با ارائه یارانه و به شیوه حاکمیتی نیازهای مردم در این خصوص برطرف شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: برای محلاتی که یک یا دو بانک دارند، یارانه دهیم تا بانک‌ها تشویق شوندکه در محلات کم برخوردار نیز بانک‌هایی ایجاد کنیم.
چمران در پاسخ به پیرهادی تاکید کرد: سیستم بانکی به سویی می‌رود که با شعبه کار نمی‌کند. در حال حاضر بانک شهر با ایجاد کیوسک‌ها و خودپرداز در هر مکانی کار یک شعبه را انجام می‌دهند. ان‌شاءالله در آن محلات بتوانند از این سیستم استفاده کنند و این سیستم حتی عوارض هم پرداخت نمی‌کند.
تقی‌پور، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین خصوص بیان داشت: این تکلیف بانک مرکزی است که باید بانک را ملزم به احداث شعبه در مناطق محروم کند. در خیابان شهید بهشتی بین بانک‌ها مغازه نداریم و در مناطق پایین هم شهروندان باید یک کیلومتر راه بروند تا به بانک برسند.
سرخو نیز پیشنهاد کرد شعب بانک‌ها از نظر تکلیفی درون ساختمان‌های اداری دستگاه‌های دولتی ایجاد شده‌اند از این عوارض معاف شوند.
مسجدجامعی نیز از پیشنهاد پیرهادی دفاع کرد و گفت: به نظر من باید به پیشنهاد آقای پیرهادی دقت شود. همانطور که برای شورایاری‌هایی که امکان ثبت‌نام الکترونیک ندارند ما امکان ثبت‌نام فراهم می‌کنیم باید به این خواسته مردم نیز اهمیت دهیم. چرا که احداث شعبه بانک در محلات خواسته مکرر مردم مناطق است و ما هیچ ابزاری برای حمایت از این دغدغه مردم در اختیار نداریم.
چمران برای محقق شدن این پیشنهاد عنوان کرد: ما نمی‌توانیم از نظر خیابان‌بندی این موضوع را محدود کنیم اما می‌توانیم این تسهیلات را برای بافت فرسوده قائل شویم.
رئيس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: پیشنهاد من این است که عوارض شعبه‌های بافت فرسوده و شعبه‌های تکلیفی را 50 درصد کاهش دهیم تا هم به درآمدزایی شهرداری توجه کرده باشیم و هم خواسته مردم را در نظر بگیریم.طبقی درباره فرمول این مصوبه توضیح داد: در فرمول ما یک قیمت منطقه‌ای داریم که در قیمت منطقه‌ای این موضوع دیده شده است. براساس قیمت منطقه‌ای در سطح شهر تهران در این فرمول عوارض مناطق محروم حتی از 50 درصد هم کمتر محاسبه می‌کند.