kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶
وزیر کار:

شرکت‌های دارویی برای تجویز دارو به پزشکان اشانتیون می‌دهند

وزیر کار از رشد مصرف بی‌رویه دارو توسط شرکت‌های دارویی از طریق تحریک پزشکان به تجویز دارو انتقاد کرد.

علی ربیعی در همایش توسعه صادرات دارو، با اشاره به منفعت‌طلبی شرکت‌های دارویی، اظهار داشت: کمپانی‌ها ابزار زیادی دارند و گاهی با NGO، خیریه و انجمن‌ها به فضاسازی روانی می‌پردازند.
وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی افزود: آگهی‌های تجاری ماهواره‌ای اغلب در حوزه دارو منتشر می‌شود و بازار قابل توجهی دارد، البته سطح زندگی هم تغییر کرده و ما را به سمت داروهای چند ملیتی هدایت می‌کند که باید در سیاست‌گذاری‌ها به آن توجه شود.وی با تاکید بر اینکه نیازهای القایی از طریق بازاریابی و ارائه اشانتیون‌هایی از طریق نسخه‌نویسان ارائه می‌شود، تصریح کرد: اگر این حوزه را اخلاقی نکنیم حتی اگر 10 برابر وضع کنونی در آن پول بریزیم باز هم نمی‌توانیم به نیازها پاسخ دهیم.ربیعی گفت: ما در زمان جنگ 95 درصد نیازهایمان را از داخل تامین می‌کردیم، بنابراین باید حمایت از تولید و رشد صنعت خصوصی را مد نظر قرار دهیم.وی با اشاره به افزایش برندزدایی (ژنریک) در حوزه دارو، خاطرنشان کرد: صنعت دارو جزو 3 صنعت سودآور دنیا شده و صنعت ژنریک در کنار صنعت برند در سال 2013 از رشد بالایی برخوردار بوده است.وی ادامه داد: ارزش بازار دارویی دنیا در سال 2014 حدود هزار و 100 میلیارد دلار بوده و سرانه مصرف دارو 150 دلار اما در کشور ما بازار دارویی از 11 میلیارد و 500 میلیون ریال به 110 هزار میلیارد ریال رسیده است.ربیعی با انتقاد از نگاه تجاری به درمان، گفت: صنعت داروسازی یک شاخه اجتماعی هم دارد که به حوزه بهداشت و درمان برمی‌گردد. در فرهنگ عامیانه طبیب را محرم می‌دانستند اما این مفهوم در حال تغییر است به طوری که نگاه به بیمار به عنوان یک مشتری تغییر کرده است.
وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی گفت: شواهد در سال‌های گذشته نشان می‌دهد واردات شتاب زیادی گرفته در حالی که باید به رسالت اجتماعی پافشاری شود البته باید سیاستگذاری به نحوی باشد که توازن در مصرف ایجاد شود.
وی ادامه داد: هرچه عرصه دارو را از مسابقه تجارت دور کنیم با نظام بیمه‌ای هم می‌توانیم آن را حمایت کرده و به این ترتیب به سمت کنترل شدن اوضاع پیش خواهیم رفت. این در حالی است که هم‌اکنون از مسابقه واردات عبور کرده‌ایم.