kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۴۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
برخلاف پیش‌بینی دبیرکل اوپک

آمریکا: قیمت نفت پایین می‌ماند

معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف پیش‌بینی دبیرکل اوپک تاکید کرد: قیمت نفت برای چند سال آینده هم پایین باقی می‌ماند.

جو بایدن که در نشست «امنیت انرژی کارائیب» سخن می‌گفت، افزود: اجازه بدهید از قیمت نفت شروع کنیم، قیمت نفت الان زیر 50 دلار در هر بشکه است. احتمالا قیمت نفت در کوتاه مدت نسبتا پایین باقی خواهد ماند و همین‌طور طی سال‌های آینده، قیمت پایین خواهد بود.
این اظهارات بایدن در حالی عنوان شد که دبیر کل اوپک در حاشیه نشست «چتم هاوس» در لندن پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.
عبدالله البدری افزود: بعد از مدت‌ها که قیمت نفت بین 45 تا 50 دلار در نوسان بود قیمت نفت ممکن است به پایین‌ترین حد خود رسیده باشد.وی که با روزنامه فایننشال تایمز صحبت می‌کرد در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه مدت دیگر قیمت نفت احیا می‌شود گفت: من نمی‌دانم. اما مطمئن هستم که قیمت‌ها به‌زودی صعودی خواهد شد.
دبیرکل اوپک البته مانند عربستان از سیاست کاهش نیافتن سقف تولید اوپک حمایت کرد و گفت: ما می‌دانیم که بازار از افزایش عرضه رنج می‌برد اما دلیل این مسئله اوپک نیست. طی 10 سال گذشته ما روزانه 30 میلیون بشکه تولید داشتیم اما کشورهای غیرعضو اوپک 7/5 میلیون بشکه افزایش تولید داشتند بنابراین ما دلیل افزایش عرضه نیستیم پس سقف تولید را کاهش نمی‌دهیم.
گفتنی است: سیاست عدم کاهش تولید سقف اوپک با حمایت شدید عربستان و در راستای سیاست ضد ایرانی و ضد روسی آمریکا و با هدف کاهش شدید قیمت نفت ماه‌هاست که توسط برخی کشورهای عضو اوپک دنبال می‌شود.
البته ظاهرا وضعیت قیمت‌ها به گونه‌ای نزولی شده که صدای خود عربستانی‌ها هم درآمده و رئیس بزرگترین شرکت نفتی عربستان گفت: بهای نفت بیش از اندازه پایین است و با این روند حتی مصرف‌کنندگان نیز به تدریج متضرر خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری «فرانسه»، خالد الفالح دیروز در کنفرانس رقابت جهانی در عربستان افزود: قیمت نفت برای همه بسیار پایین است و به عقیده من حتی مصرف‌کنندگان نیز در بلند مدت متضرر خواهند شد.
شرکت آرامکو عربستان بزرگترین شرکت به لحاظ میزان تولید و صدور نفت خام در جهان است.
در همین حال یک تحلیلگر غربی بازار نفت نیز پیش‌بینی کرد که عربستان دیگر روند کاهش قیمت نفت را تحمل نخواهد کرد.
به گزارش فارس، رئیس شرکت نفتی کورپ دالاس آمریکا بیان کرد: عربستان تصور می‌کرد که اگر با کاهش قیمت نفت بتواند چند شرکت عمده تولیدکننده نفت آمریکا را از چرخه خارج کند، اوپک دوباره به برتری خود ادامه می‌دهد و وابستگی آمریکا را به دلارهای نفتی برمی‌گرداند.
وی افزود: تا حالا، شاید این روند موقتا موثر بوده باشد، چرا که برخی تولیدکنندگان کوچک نفتی به حاشیه رفته‌اند و تعدادی از شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا و شرکت‌های خدماتی میادین نفتی نیز کار خود را تعطیل کرده‌اند اما با این وجود تصور می‌کنم که عربستان به زودی از کاهش قیمت نفت ضربه می‌خورد اگرچه کشور ثروتمندی است اما نمی‌تواند برای همیشه از دست رفتن پول و تاثیر آن در اقتصاد عربستان را تحمل کند.به هر حال دیروز خبرگزاری رویتر اعلام کرد، در پی اظهار نظر دبیرکل اوپک مبنی بر اینکه قیمت‌ها ممکن است به کمترین سطح خود رسیده باشند، قیمت نفت برنت دریای شمال در سطح بیش از 48 دلار در هر بشکه تثبیت شد و از کاهش دست کشید.
به گزارش ایرنا، قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه مارس (اسفند) پس از آنکه روز دوشنبه 1/3 درصد کاهش یافت اما در ساعت 3:47 دیروز به وقت گرینویچ در بازار لندن 17 سنت بالا رفت و به 48/33 دلار در هر بشکه رسید.