kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰

اظهارات غیرمسئولانه اوباما در هند اوضاع شبه قاره را امنیتی کرد

اظهارات تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا در «دهلی‌نو» مبنی بر تقویت نظامی هند و فروش تسلیحات به این کشور، واکنش چین و پاکستان را به دنبال داشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «باراک اوباما» که سفر سه روزه‌اش به هند دیروز پایان یافت، محور مذاکرات خود را با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، کشور چین قرار داده بود. به گفته خبرنگاران، اوباما و مشاورانش طی این گفت‌وگوها متوجه شده‌اند که مواضع واشنگتن و دهلی نو در مورد افزایش نفوذ چین در سطح جهانی و منطقه خیلی به هم نزدیک است. هند خلیج بنگال را حوزه امنیتی خود می‌داند و به حضور زیردریایی چین در آنجا اعتراض دارد. در بیانیه مشترکی که میان اوباما و مودی امضا شد، از پکن به دلیل تحریک همسایگان در منطقه دریای چین جنوبی انتقاد شد. علاوه بر آن، مودی خواستار احیای یک شبکه امنیتی با مشارکت آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا شد. نخست‌وزیر هند علاوه بر موارد بالا، خواستار حضور فعال‌تر هند در اجلاس همکاری آسیا- پاسفیک شد تا بتواند از نفوذ چین بکاهد و از این طریق، یک توازن قدرت منطقه‌ای ایجاد شود.
این مواضع ضد چینی بی‌سابقه مودی، هرچند رئیس‌جمهور آمریکا و هیئت همراهش را ذوق‌زده کرد، ولی واکنش چین را به دنبال داشت. «شینهوا» خبرگزاری دولتی چین، طی مطلبی طنزآمیز نوشت، مسلما با این همه اختلافاتی که هند و آمریکا بر سر مسائل مختلف دارند، حضور سه روزه اوباما در دهلی نو، نمی‌تواند دو کشور را به دوستانی واقعی تبدیل کند. یک نشریه دیگر چینی نیز به دهلی نو هشدار داد که آمریکا در حال پهن کردن دام برای هند است.
چین و هند دهه‌هاست که با هم اختلافات مرزی دارند و هند، پکن را یک تهدید هسته‌ای برای خود می‌داند. اما این مسائل هیچ‌گاه تبدیل به یک بحران حاد، حتی در حد مسائل مرزی هند و پاکستان نشده است.
ایالات متحده که از توسعه اقتصادی چین وحشت دارد، طی یکی دو سال اخیر تلاش کرده است دولت پکن را درگیر مسائل مرزی با همسایگانش مثل فیلیپین، ژاپن و دیگر کشورها بکند تا از این طریق، بخش‌هایی از منابع ملی چین صرف هزینه‌های نظامی و امنیتی بشود. در صورتی که تنش‌ها میان چین و هند بالا بگیرد، منافع آمریکا نیز در منطقه آسیای جنوبی و شرقی تامین خواهد شد.
از پاکستان نیز «طارق فاطمی» دستیار ویژه نخست‌وزیر این کشور در مورد خرید سلاح هند از آمریکا گفت: معامله تسلیحاتی مقامات دهلی نو با واشنگتن، موجب بی‌ثباتی منطقه خواهد شد. فاطمی گفت: قدرت‌های جهانی باید بر اساس قوانین بین‌المللی برای مقابله با خرید سلاح بیشتر توسط هند اقدام کنند، زیرا این مسئله امنیت منطقه را تهدید می‌کند. پاکستان و چین همکاری‌های امنیتی و نظامی با یکدیگر دارند.
در این سفر اوباما به هند، علاوه بر توافقات هسته‌ای و اقتصادی، چند توافقنامه نیز در رابطه با همکاری‌های دفاعی و خرید سلاح از آمریکا میان طرفین امضا شده است.
اگر اوباما بتواند بازار تسلیحاتی هند را کاملا تسخیر کند، در این صورت، روسیه نیز از مهم‌ترین بازار تسلیحاتی خود محروم می‌شود.