kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۱۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰

پادشاه جدید عربستان پسر خود را جانشین سعود الفیصل می‌کند

منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند پادشاه جدید عربستان به‌زودی «سعود الفیصل» را برکنار و پسر خود «سلطان بن سلمان» را به عنوان وزیر خارجه جدید تعیین می‌کند.

جنگ قدرت در عربستان به تدریج وارد مراحل حساس خود می‌شود. پادشاه فراموشکار عربستان که از روز جمعه بر سریر قدرت تکیه زده گویا قصد دارد در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین تغییرات را به سود جناح خود یعنی «سدیری‌ها» انجام دهد. این امر مستلزم آن است که دیگر شاهزاده‌ها را از قدرت برکنار و فرزندان و اطرافیان خود را به قدرت برساند. امری که از سوی جناح رقیب بی‌پاسخ نخواهد ماند و می‌تواند زمینه ساز درگیری‌هایی در داخل خاندان پادشاهی شود. در همین ارتباط برخی منابع اعلام کرده‌اند «ملک سلمان» قصد دارد فرزند دیگر خود را به پست وزارت خارجه برساند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، یک منبع دیپلماتیک عرب فاش کرد که «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان قصد دارد تغییراتی را در تیم دیپلماسی این کشور ایجاد کرده و «سعود الفیصل»، وزیر خارجه را که هفته گذشته در آمریکا تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفت و در حال حاضر تحت درمان است، برکنار کرده و «سلطان»، دومین پسر خود را که در حال حاضر رئیس سازمان گردشگری و آثار باستانی عربستان است، به عنوان وزیر خارجه جدید تعیین کند. «سعود الفیصل» از سال 1975 و پس از ترور پدرش «ملک فیصل» که در آن زمان هم پادشاه بود و هم وزیر خارجه، این پست را به دست گرفت.
اعلام این خبر در حالی است که برخی منابع گزارش کرده‌اند پادشاه جدید عربستان چندان جایگاه مستحکمی ندارد و برخی از برادران وی تاکنون برای بیعت به دربار پادشاهی نیامده‌اند. در این ارتباط فعال معروف عربستانی که به اسم «مجتهد» شناخته می‌شود اخیرا اعلام کرد: «از فرزندان «عبدالعزیز» فقط «عبدالاله» و «ممدح» با پادشاه جدید بیعت کردند و هنوز بزرگان آل سعود چون «بندر»، «مشعل»، «عبدالرحمن»، «متعب»، «طلال»، «ترکی الثانی»، «نواف»، «احمد» و دیگر فرزندان زنده «عبدالعزیز» با  پادشاه جدید بیعت نکرده‌اند.»
«سلمان بن عبدالعزیز» از همان روز اول آغاز پادشاهی‌ خود دست به تغییراتی در هرم قدرت خاندان سعود زده است.  در همین راستا براساس برخی اخبار غیررسمی «ملک سلمان»، «خالد بن عبدالعزیز تویجری» را از سمت ریاست دیوان پادشاهی برکنار و به جای وی «محمد بن سلمان» را منصوب کرد. همچنین، «متعب بن عبدالله» نیز از منصب ریاست «گارد پادشاهی» کنار گذاشته شد و به جای وی «حمد بن محمد العوهلی» به این مقام منصوب شد‎‎.
جزئیات جدید
 از برکناری تویجری
با وجود آنکه اخیرا برخی رسانه‌ها خبر برکناری و بازداشت رئیس دفتر شاه سابق را منتشر کردند اما اخیرا جزئیات جدیدی از برکناری وی منتشر شده است که نشان می‌دهد بین «تویجری» و ژنرال «سیسی» رئیس‌جمهور مصر ارتباط‌هایی وجود داشته است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، پایگاه خبری «اسرار عربیه» در گزارشی در باره علل برکناری «خالد التویجری» رئیس دیوان پادشاهی عربستان در زمان «ملک عبدالله» شاه سابق و همچنین ناراحتی «ملک سلمان» از رئیس جمهوری مصر نوشت: «همه این‌ها با بیماری شاه جدید مرتبط است.»
این پایگاه خبری افزود: با بررسی اطلاعات موجود به این نتیجه می‌رسیم که «تویجری» زمان زنده بودن «ملک عبدالله» شاه پیشین عربستان، یک جریان تبلیغاتی ضد «ملک سلمان» را که آن زمان ولیعهد بود، رهبری و در خفا اعلام می‌کرد که چون شاهزاده «سلمان» بیمار است، باید برکنار شود و به همین دلیل منصب جدیدی با عنوان «جانشین ولیعهد» به وجود آورد. «اسرار عربیه» تاکید کرد: «به محض شدت یافتن بیماری «ملک عبدالله»، «یوسف الحسینی» مجری تلویزیون و از دست اندرکاران معروف رسانه‌ای مصر که از جمله طرفداران «عبدالفتاح سیسی» محسوب می‌شود، در شبکه «آن تی وی» شروع به حمله به شاهزاده «سلمان» به دلیل بیماری وی کرد و گفت که وی چون بیمار است، نمی‌تواند شاه عربستان باشد و پس از آن شاهزاده «متعب» و «تویجری» نیز از موقعیت پیش آمده استفاده کرده و سعی می‌کردند، کمیته‌ای پزشکی برای بررسی سلامتی «عقل و هوشیاری» ولیعهد تشکیل داده و پس از آن به دلایل پزشکی وی را از منصب ولیعهدی کنار بگذارند تا شاهزاده «مقرن» شاه و «متعب» هم ولیعهد شود، اما بیماری و مرگ شاه عربستان این اجازه را به آنها نداد و همچنین «متعب» و «تویجری» نیز فرصت کافی برای قانع کردن دیگر اعضای خاندان حاکم برای این اقدام را نیافتند. اسرار عربیه همچنین اضافه کرد: «این اطلاعات نشان می‌دهد، «سیسی» رئیس جمهور مصر نیز تمایل داشته شاهزاده «سلمان» از منصب ولیعهدی عربستان عزل شود و به همین دلیل است که این روزها گفته می‌شود «ملک سلمان» از «سیسی» خشمگین است.»