kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۸۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۲
رسانه‌های غربی با اشاره به نفوذ روزافزون جمهوری اسلامی در منطقه

نفوذ عمیق ایران تهدیدی مرگبار برای منافع آمریکا

تحلیلگران غربی با اشاره به نفوذ روزافزون ایران در منطقه، جمهوری اسلامی را موفق‌ترین بازیگر سیاسی منطقه ارزیابی کردند.

نشریه انگلیسی «اکونومیست» در گزارشی با عنوان «دست بلند ایران» از برتری‌های ایران در گسترش نفوذ در منطقه نسبت به سایر رقبایش نوشت.
اکونومیست در ابتدا، نیت ائتلاف ضدداعش را از بمباران این گروه تروریستی زیر سوال می‌برد و می‌نویسد: در حالی که تلاش‌های غرب و متحدان عرب‌ آمریکا در ائتلاف ضدداعش، تلاشی از روی دودلی و بی‌علاقگی به نظر می‌آید، ایران می‌تواند با غرور اعلام کند که بر 4 پایتخت منطقه یعنی بغداد، بیروت، دمشق و صنعا تسلط دارد.
نویسنده گزارش در ادامه می نویسد: آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که شبه‌نظامیان یمنی، از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند گرچه مقامات واشنگتن در انظار عموم، این مطلب را تکذیب می‌کنند. منظور از انظار عموم، موضع‌گیری اخیر سخنگوی کاخ سفید است که به صورت رسمی اعلام کرد، مدرکی دال بر کنترل حوادث یمن از سوی ایرانی‌ها وجود ندارد.
نشریه انگلیسی اکونومیست، به حمله آمریکا به عراق و افغانستان هم اشاره می‌کند و می‌نویسد: ایران حتی از حمله آمریکا به عراق و افغانستان نیز بیشترین سود را برد. ایران پس از حمله آمریکا، به بسط نفوذ خود در خاک این دو همسایه پرداخت.
اکونومیست در ادامه می‌نویسد: حتی ظهور داعش هم به تقویت ایران انجامیده است. نوری مالکی که نخست‌وزیر عراق و مورد حمایت ایران بود، پس از هجوم داعش از سمت خود برکنار شد، اما در این میان تقدیر و تشکرها به سمت ایرانیان سرازیر شد. مقامات ایرانی با غرور و افتخار می‌گویند که پایتخت عراق در امان و دولت مستقر است و سیاستمداران عراقی هم تأیید می‌کنند. همه اینها به لطف حلقه‌های دفاعی است که توسط قاسم سلیمانی در اطراف بغداد کشیده شده است.
توان نظامی بالای حزب‌الله و همکاری ایران با سوریه برای مقابله با تروریست‌ها هم برای اکونومیست جالب است؛ نشریه انگلیسی می‌گوید «سوریه هم به دست ایران افتاده است. حکومت بشار اسد با استفاده از منابع، مشاوره و آموزش‌های نظامی ایرانیان، نیروهای شبه‌نظامی را روانه جنگ می‌کند. در لبنان هم، حزب‌الله که قدرت نظامی‌اش، شانه به شانه ارتش این کشور می‌ساید، تعادل نظامی شکننده‌ای را با اسرائیل حفظ کرده است.»
اکونومیست چند روز پس از درگذشت «ملک عبدالله»، میراث حکومتی وی را تنها یک حکومت دارای خزائن پر از پول و در عین حال دارای کم‌ترین نفوذ عملیاتی در منطقه می‌خواند و می‌گوید: «نفوذ رو به گسترش ایران، یکی از عوامل نگرانی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها است. سعودی‌ها پولدار هستند ولی توانایی استفاده از‌ آن را ندارند. آمریکایی‌ها هم علاوه بر محتاط بودن، خارجی‌هایی هستند که با استقبال عمومی در منطقه مواجه نیستند.»
پیشروی جبهه مقاومت در منطقه
به گزارش فارس، «دنیس راس» مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا نیز طی مقاله‌ای نوشت: امروز ائتلاف آمریکا در موضع ضعف قرار دارد و در مقابل، ایران و جبهه مقاومت در حال پیشرفت در سرتاسر منطقه هستند.
ایران؛ تهدیدی مرگبار علیه منافع آمریکا
واشنگتن‌پست نیز طی گزارشی افزایش نفوذ ایران در منطقه را تهدیدی مرگبار علیه منافع آمریکا توصیف کرد.
این روزنامه آمریکایی با اشاره به افزایش نگرانی عمیق واشنگتن و متحدان عرب آن از افزایش نفوذ ایران، می‌نویسد؛ هفته گذشته حوثی‌ها در یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند، کنترل دولت یمن را که طرفدار آمریکا بود به دست گرفتند. حوثی‌ها در ماه سپتامبر «صنعا» پایتخت و روز سه‌شنبه (20 ژانویه) کاخ ریاست‌جمهوری را تصرف و پنجشنبه (22 ژانویه) هم رئیس‌جمهور را وادار به استعفا کردند. شکایت و اعتراض حوثی‌ها به تبعیض دینی است که از سوی دولت یمن بر آنها روا داشته می‌شود.
واشنگتن‌پست افزود: «شعار این گروه «الله‌اکبر»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» است که حتی به زبان فارسی هم نوشته می‌شود.
این نشریه آمریکایی در ادامه با طرح این سوال که «چرا کودتای یمن برای آمریکا هم حائز اهمیت است؟» می‌افزاید: نخست آنکه آمریکا برای مبارزه با تروریزم و حمله هواپیماهای بدون سرنشین خود علیه مواضع و اهداف و تروریستهای محلی در یمن اعم از «القاعده» شاخه «شبه جزیره عربی» با نام اختصاری ‌AQAP نیازمند دولت یمن است. امروز اوضاع امنیتی یمن به گونه‌ای است که آمریکا در وهله نخست باید ببیند آیا می‌تواند سفارت خود در صنعا را حفظ کند یا نه در همان حد هدایت کردن عملیاتهایی علیه ‌AQAP بماند. دوم آنکه پیشروی ایران به سمت تسلط روزافزون بر منطقه، تهدیدی مرگبار علیه متحدان و منافع آمریکا در کل خاورمیانه است.
واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود با رویکرد ایران‌هراسی، افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه را تهدیدی برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس معرفی می‌کند و می‌نویسد؛ «اسرائیل و پادشاهی‌های خلیج ‌فارس همه به نوعی در سیطره گاز انبری ایران گرفتار مانده‌اند.»