kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴

نرخ خرید تضمینی برنج اواخر بهمن اعلام می‌شود

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه دولت نرخ خرید تضمینی برنج را باید متناسب با نرخ تورم تعیین کند از اعلام وزارت جهاد در خصوص تعیین نرخ خرید تضمینی برنج در اواخر بهمن ماه خبر داد.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه با توجه به اینکه خرید تضمینی برنج برای ارقام پرمحصول است و برای ارقام محلی خرید تضمینی انجام نمی‌شود گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجمن برنج، وزارت جهاد کشاورزی قرار است اواخر بهمن ماه نرخ خرید تضمینی برنج را مشخص کند.
وی در این خصوص توضیح داد: نرخ خرید تضمینی از سال‌های اولیه دهه 60 با هدف خرید ارقام پرمحصول و افزایش این محصولات و تشویق کشاورزان آغاز شد. برمبنای آن هر ساله در دهه دوم بهمن ماه مکانیزم خرید تضمینی ارقام پرمحصول مشخص می‌شد به دلیل اینکه اسفند ماه فصل کاشت برنج است و با این اعلام که در اواخر بهمن انجام می‌شد، کشاورز تصمیم می‌گرفت که چه محصولی بکارد. علیزاده شایق افزود: به عبارتی با مشخص کردن نرخ خرید تضمینی در دهه دوم بهمن از سوی دولت، کشاورز تکلیفش مشخص می‌شد و همواره شاهد این بودیم که کشت ارقام پرمحصول به سرعت بالا می‌رفت.
دبیر انجمن برنج کشور با گلایه از عملکرد دولت گذشته گفت: اما طی 8 سال گذشته متأسفانه این مکانیزم بر هم خورد و دولت قیمت خرید تضمینی برنج را در شهریور ماه تعیین کرد. یعنی یک سال زودتر از زمان کشت.
وی با بیان اینکه این حرکت دولت مشخص نبود از روی ناآگاهی است یا دلیل دیگری داشت، افزود: زیرا واضح است که قیمت هیچ محصولی را نمی‌توان از یکسال قبل از تولید آن مشخص کرد. در نتیجه شاهد این بودیم که در شهریور 91 قیمت خرید تضمینی برای شهریور 92 اعلام شد که در نهایت کشاورز سطح کشت را کاهش داد و سطح کشت ارقام پرمحصول یک باره از 40 هزار هکتار به 5 هزار هکتار رسید. علیزاده شایق با اشاره به عملکرد دولت یازدهم گفت: دولت جدید هم که سرکار آمد بارها گفتیم که شهریور زمان مناسبی برای اعلام نرخ خرید تضمینی برنج نیست اما اوایل توجهی نمی‌شد، تا اینکه سرانجام با پیگیری‌های ما حدود یک ماه پیش وزارت جهاد کشاورزی مجاب شده و تصمیم گرفته قیمت خرید تضمینی برنج را اواخر بهمن ماه اعلام کند.
وی در خصوص نرخ خرید تضمینی برنج در سال جدید گفت: نرخ خرید تضمینی نسبت با تورم باید افزایش یابد. طبق مصوبه مجلس قیمت تضمینی تمام محصولات کشاورزی باید متناسب به اندازه تورم سالیانه باشد البته در سال جاری نرخ تورم مشخصی تاکنون اعلام نشده فقط دولت بارها اعلام کرده که تورم را کاهش خواهد داد که هنوز چیزی مشاهده نکرده‌ایم.