kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

گزارش خواندنی اشپیگل از پادشاهی که نام خود را هم به خاطر نمی‌آورد

یک هفته‌نامه آلمانی، پادشاه جدید عربستان را شخصیتی «ضعیف» و «فراموشکار» دانست که حتی قادر نیست اسم خودش را به یاد آورد.

پادشاه جدید عربستان آلزایمر دارد، چند بار سکته کرده است، دست چپش فلج است و کلمات را مبهم و زیر لب تلفظ می‌کند! «ملک سلمان» 79 سال سن دارد و یک سکته مغزی نیز در پرونده پزشکی‌اش ثبت است. «سلمان» فراموشکار، سال گذشته در دیدار با «علی زیدان» نخست‌وزیر لیبی از وی خواسته سلامش را به «برادر سرهنگ قذافی» برساند!
گویا بخت با «ملک سلمان»‌ یار نبوده و وی در بدترین مرحله زندگی بر گرانقیمت‌ترین تخت پادشاهی جهان عرب تکیه زده است. اکنون «سلمان» با خود می‌اندیشد که «آیا راه حلی برای تمتع بیشتر از شهد سلطنت وجود دارد؟!» غافل از اینکه راهی وجود ندارد و وی به پایان راه رسیده است. «سلمان» در اولین سخنرانی خود پس از پادشاهی تنها سه دقیقه توانست صحبت کند، آن هم مبهم و ناتوان از ادای برخی واژگان. البته شاید وی رکوردی جدید را در دوران پادشاهی خود ثبت کند: «کوتاه‌ترین دوران سلطنت!» این امر چندان بعید نخواهد بود چرا که وی تنها به سکته‌ای دیگر نیاز دارد!
این روزها موضوع بیماری و ناتوانی پادشاه جدید عربستان تبدیل به موضوع اصلی بیشتر رسانه‌های جهان شده است. نه از این جهت که وی شخصیتی «کاریزماتیک» و یا «بانفوذ» است، بلکه از این جهت که وی می‌تواند با تصمیمات خود بازار نفت را به شدت متلاطم کند، چرا که عربستان روزانه 9 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که 7میلیون آن صادر می‌شود.
در همین ارتباط هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» گزارشی خواندنی از شاه جدید عربستان منتشر کرده است. «شاه بیمار جدید». این عنوان گزارشی است که «کریستوف سیدوف» برای هفته‌نامه آلمانی اشپیگل نوشته و وضعیت عربستان در دوران «ملک سلمان» شاه عربستان را با وجود کهولت و بیماری پیش‌بینی کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، در این گزارش آمده: «نخستین حضور شاه عربستان در انظار عمومی حتی سه دقیقه هم طول نکشید. «ملک سلمان» بعد از ظهر جمعه تنها چند ساعت پس از مرگ برادرش در نطقی تلویزیونی برای مردم کشورش سخن گفت اما با وجودی که وی از روی متن می‌خواند، کلمات را مبهم و زیر لب ادا می‌کرد و در ادای برخی واژگان ناتوان بود. وضعیت وی در نخستین حضور عمومی پس از تصدی سمت پادشاهی نشان از آن دارد که وی در اداره کشور با مشکل مواجه خواهد شد.»
این هفته‌نامه آلمانی در ادامه می‌نویسد: «پس از اینکه اعلام شد «سلمان» شاه بعدی عربستان است، همه منتقدان در توانایی وی در اداره کشور ابراز تردید کردند. وی تجربه سکته دارد و از آن زمان دست چپش مشکل دارد. علاوه بر این گفته می‌شود که وی دچار بیماری آلزایمر است به همین دلیل فقط می‌تواند چندین دقیقه بر روی موضوعی تمرکز کند. وخامت حال وی تا حدی است که حتی گاهی اسم خودش را هم به یاد نمی‌آورد. همه اینها باعث می‌شود تا این ذهنیت تقویت شود که مردی که در راس بزرگترین اقتصاد خاورمیانه قرار دارد، نه از لحاظ جسمی و نه موقعیت اجتماعی، توانایی اداره سمتی را که برعهده گرفته را ندارد.»
اشپیگل در پایان چنین نتیجه‌گیری می‌کند که «خاندان سعودی و حاکمیت مذهبی از هرگونه مخالفتی می‌ترسند. از این رو ایجاد ثبات در داخل کشور برای حاکمان عربستان بسیار اهمیت دارد و به این ترتیب با توجه به تحولات یمن، موضوع حقوق بشر برای سران سعودی همچون گذشته از اهمیت چندانی برخوردار نیست.»
گاردین: ملک عبدالله حامی حقوق زنان بود؟ لطفا ما را نخندانید
اما طنز این روزهای عربستان تنها به آلزایمر پادشاه جدید مرتبط نیست و پادشاه متوفی را نیز دربر گرفته است. در این ارتباط روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با انتقاد از اظهارات رئیس صندوق بین‌المللی پول درباره اینکه «ملک عبدالله عربستان حامی حقوق زنان بوده»، نوشت: «لطفا ما را نخندانید.»
«کریستین لاگارد» روز شنبه درباره مرگ «ملک‌عبدالله»، با بیان اینکه «پادشاه سابق عربستان حامی حقوق زنان بود»، گفت: «من از مرگ او بسیار متاسف شدم. او یک رهبر بزرگ بود و اصلاحات زیادی را در داخل کشور خود انجام داد.» در واکنش به این اظهارات، گاردین در گزارشی تحت عنوان «ملک عبدالله، فمنیست؟ ما را نخندانید» اظهارات خانم «لاگارد» درباره این موضوع را به باد انتقاد گرفت. این روزنامه تاکید کرد که «عبدالله» کشوری را رهبری کرد که علیه حقوق زنان و همه فعالان حقوق بشر سوء استفاده کرد.
دختران ملک عبدالله در زندان
از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست آمریکا در ارتباط با تمجید سران کشورهای غربی از پادشاه سابق عربستان نوشت: «به دنبال اعلام خبر درگذشت پادشاه عربستان، بسیاری از سیاستمداران جهان، به تمجید و مدح او پرداختند و این در حالی است که چهار دختر او در شرایط نامناسبی در حصر خانگی قرار دارند.»
طبق گزارش این روزنامه، «عربستان قوانین بسیار سختگیرانه‌ای را برای زنان کشورش تعیین کرده است و حتی زنان از رانندگی در این کشور منع شده‌اند.»
پایگاه آمریکایی «دیلی بیست» نیز در گزارشی تحت عنوان «به تحسین بنده‌وار دیکتاتور سعودی پایان دهید»، از مواضع مقامات غربی در قبال مرگ «ملک عبدالله» و نحوه تعامل با شاه جدید سعودی به شدت انتقاد کرد.
در این گزارش آمده است: «مقامات واشنگتن اکنون در حال انجام بازی مورد علاقه‌شان هستند. بازی تحسین یک حاکم مستبد!». این پایگاه خبری در ادامه گزارش، ضمن انتقاد از عدم رعایت حقوق بشر در عربستان سعودی تحت زعامت «ملک عبدالله» نوشت: در سال 2005، عبدالله گفت زنان اجازه رانندگی خواهند داشت. 10 سال بعد آنها همچنان این حق را که یکی از ابتدایی‌ترین حقوق است ندارند.