kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
طبق نظرسنجی مؤسسه گالوپ

مردم افغانستان «بیکاری» را خطرناک‌تر از «طالبان» می‌دانند

براساس جدیدترین نظرسنجی مؤسسه آمریکایی «گالوپ» در افغانستان، مردم این کشور بیکاری را خطرناک‌تر از گروه تروریستی طالبان می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس نظرسنجی جدید مؤسسه گالوپ که مرکز آن در واشنگتن است، 67 درصد مردم افغانستان معتقدند، افزایش بیکاری و کاهش نرخ رشد اقتصادی در این کشور، از طالبان خطرناک‌تر است.
این نظرسنجی که تحت عنوان «نگاه افغان‌ها به اقتصادشان» منتشر شده است، نشان می‌دهد، از هر سه شهروند افغان، دو نفر آنها بر این باورند که شرایط اقتصادی کشورشان رو به وخامت است.
پس از میانگین رشد 9 درصدی از سال 2003 تا 2012، براساس آمار بانک جهانی، اقتصاد افغانستان افت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده و در سال 2013 کمتر از چهار درصد و در سال 2014 هم حدود 5/1 درصد رشد داشته است.
در گزارش این مؤسسه آمده است از آنجا که رشد در تمام بخش‌های اقتصاد افغانستان از خدمات گرفته تا زراعت در  حال کاهش است، فرصت‌های شغلی برای شهروندان افغانستان بسیار محدودتر شده است. براساس این نظرسنجی، از نگاه افغان‌ها بازار کار هیچ وقت در هفت سال گذشته تا این اندازه بد نبوده است.
کارشناسان یکی از دلایل، شرایط اقتصادی وخیم کنونی افغانستان را ماجراجویی‌های نظامی و سیاسی آمریکا در این کشور می‌دانند. طبق گزارشی که اخیراً «فایننشنال تایمز» منتشر کرده است، واشنگتن در جنگ 13 ساله افغانستان بیش از یک تریلیون دلار هزینه کرده است. این هزینه بالا نشان می‌دهد، هدف راهبردی آمریکا در افغانستان احتمالا ویران‌سازی این کشور بوده و هست، چرا که اگر حتی بخشی از رقم کلان فوق را برای توسعه زیرساخت‌ها و اقتصاد افغانستان اختصاص داده بود، اوضاع در این کشور به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. فایننشنال تایمز در ادامه گزارش خود، نوشت: بیش از 100 میلیارد دلار نیز در مسیر نبرد در افغانستان به سرقت رفت!
در ارتباط با هزینه‌های آمریکا در افغانستان، مؤسسه گالوپ در گزارش دیروز خود به نقل از منابع آمریکایی آورده است که مردم این کشور(آمریکا) حدود یک تریلیون و 600 میلیارد دلار برای جنگ و بازسازی افغانستان پرداخت کرده‌اند. هر چند با مقایسه این رقم با رقم یک تریلیون دلاری فایننشنال تایمز، این‌گونه تداعی می‌شود که آمریکا مبلغ 600 میلیارد دلار صرفا در بخش توسعه اقتصادی افغانستان هزینه کرده است، ولی با مراجعه به اوضاع فلاکت‌بار کنونی این کشور، متوجه می‌شویم که کل رقم یک تریلیون و 600 میلیارد دلار و یا بخش اعظم آن، صرف نظامی‌گری و تخریب افغانستان یا مسائلی که کسی از آنها خبر ندارد، شده است!