kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

تظاهرات گسترده در دیاربکر ترکیه علیه اهانت به پیامبر اعظم(ص)

حدود 70 هزار نفر از مردم کرد در جنوب شرق ترکیه با سردادن شعار «الله‌اکبر»، علیه کاریکاتورهای موهن و ضد اسلامی یک نشریه فرانسوی تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز شنبه حدود 70 هزار کرد در شهر «دیاربکر» ترکیه در اعتراض به کاریکاتورهای موهن نشریه فکاهی‌«شارلی ابدو» تظاهرات کردند. این نشریه در آخرین شماره خود که در هفت میلیون نسخه منتشر شد، کاریکاتور پیامبر اسلام(ص) را چاپ کرد. معترضان علاوه بر شعار الله‌اکبر، شعار «شیاطین شارلی به پیامبر ما توهین نکنید». نیز سر می‌دادند.
دو شهر «رام‌الله»‌و «الخلیل» کرانه باختری رود اردن هم دیروز شاهد تظاهرات هزاران فلسطینی علیه شارلی‌ابدو و دولت فرانسه بود. تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند:‌«فرانسه مادر تروریسم است»، «آمریکا مادر تروریسم است».
هزاران سنگالی نیز طی تظاهرات خود در «داکار» پایتخت این کشور، پرچم فرانسه را به آتش کشیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، در این تظاهرات شماری نماینده مجلس، اعضای دولت و مقامات مذهبی نیز حضور داشتند. کشور قرقیزستان در آسیای مرکزی هم شاهد تظاهرات مردمی علیه شارلی ابدو بود.
طی سه هفته گذشته مردم شهرهای مختلف جهان علیه اهانت‌های شارلی‌ابدو تظاهرات کرده‌اند. سه هفته قبل دو تروریست مسلح با حمله به دفتر این نشریه، 12 نفر را کشتند.
این حمله بهانه‌ای شد برای غرب جهت راه‌اندازی اسلام هراسی و توهین به دین مبین اسلام. مسئله‌ای که چرایی وقوع حملات تروریستی به این نشریه را نیز با اما و اگرهای زیادی مواجه کرد!