kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۹
با پس گرفتن دعوت از ایران

نشست ژنو2 شروع نشده شکست خورد

نشست ژنو2 امروز در حالی در سوئیس قرار است برگزار شود که ماجرای دعوت سازمان ‌ملل از ایران برای حضور در این نشست و سپس پس گرفتن دعوت از کشورمان از سوی بان‌کی‌مون، رسوایی بزرگی برای سازمان ملل به وجود آورده است.
سرویس سیاسی-
نشست ژنو2 امروز در حالی در سوئیس قرار است برگزار شود که ماجرای دعوت سازمان ‌ملل از ایران برای حضور در این نشست و سپس پس گرفتن دعوت از کشورمان از سوی بان‌کی‌مون، رسوایی بزرگی برای سازمان ملل به وجود آورده است.
سازمان ملل تحت فشار آمریکا و در حمایت از گروه‌های تروریستی در شرایطی دعوت ایران به ژنو2 را پس گرفت که ناظران و رسانه‌های غربی اذعان دارند با این اقدام به نتیجه رسیدن نشست ژنو 2 به محاق رفته است.
در همین ارتباط، روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، نشست ژنو2 پیرامون سوریه بدون حضور ایران را نشستی بی‌نتیجه دانست که پیشاپیش شکست خورده است.
دیلی‌تلگراف با اشاره به نقش‌آفرینی ایران در بحران سوریه طی مقاله‌ای با عنوان «معمای صلح سوریه» نوشت: تلاش برای گردهم آوردن همه طرف‌های ذیربط در جنگ سوریه بر سر میز مذاکرات به نظر می‌رسد که به مانند تلاش برای گردهم آوردن پازل‌های یک معما باشد.
سرمقاله‌نویس این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: با توجه به عدم مشارکت ایران در اجلاس ژنو 2 درباره سوریه، این کشور هرگز به هرگونه نتایج مذاکرات خود را مقید نخواهد دانست؛ با وجود اینکه ایران از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کشورهای تاثیرگذار در زمینه سوریه است.
این روزنامه به نکات مهم در زمینه بحران سوریه اشاره و از جمله تاکید کرد: شاید مخالفان سوری دوست نداشته باشند اما باید ایران در هرگونه توافق احتمالی شرکت داشته باشد.
دیلی‌تلگراف بار دیگر به نقش‌آفرینی ایران در زمینه بحران سوریه تاکید کرد و نوشت: هیچ توافقی بدون موافقت ایران به موفقیت نخواهد رسید.
گفتنی است؛ این روزنامه در نوشته دیگری به حضور گسترده جوانان اروپایی در سوریه و آموزش نظامی آنها توسط القاعده پرداخته و آن را خطری برای آینده کشورهای این قاره ارزیابی کرد.
روز گذشته فارین پالیسی نیز در گزارشی نسبت به پس گرفتن دعوت ایران برای حضور در نشست ژنو 2 واکنش نشان داد و تاکید کرد مذاکرات صلح سوریه در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.
فارین پالیسی با اشاره به اینکه سازمان ‌ملل در آخرین لحظات ایران را برای حضور در مذاکرات صلح سوریه دعوت کرد و بان‌کی‌مون ظرف کمتر از 24 ساعت این دعوت را پس گرفت تصریح کرد که تمام تلاش‌های دیپلماتیک در ماه‌های اخیر تحت‌الشعاع قرار گرفته است.
فارین پالیسی با بیان اینکه ایران به طور علنی اعلام کرده که توافقات ژنو یک را نمی‌پذیرد تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همچنانکه سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرده است، هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در نشست ژنو 2 نمی‌پذیرد.
این نشریه آمریکایی در ارزیابی پایانی خود، امید به نتیجه‌بخش بودن نشست ژنو2 بدون حضور ایران را دور از دسترس دانست. 
 ماجرای پس گرفتن دعوت ایران
 به ژنو 2
بان‌کی‌مون روز دوشنبه رسماً با ارسال دعوتنامه‌ای از ایران خواست که در کنفرانس ژنو 2 شرکت کند. به دنبال این دعوت آمریکا و عربستان در حمایت از تروریست‌ها لابی گسترده‌ای را شروع کردند که این دعوت پس گرفته شود و گروه‌های تروریستی در سوریه نیز تهدید کردند که در اعتراض به دعوت از ایران، حضور در این نشست را تحریم می‌کنند.
در پی این فشارهای گسترده «مارتین نسیرکی»، سخنگوی سازمان ملل متحد بیانیه «بان کی‌مون»، را در خصوص حضور ایران در ژنو 2 خواند و گفت که بان کی‌مون به دلیل اظهارات علنی اخیر مقامات ایرانی ناامید شده و دعوت از این کشور برای شرکت در ژنو 2 را پس می‌گیرد.
وی مدعی شد: اظهارات عمومی ایران با گفت‌وگوهای دو جانبه با دبیرکل سازگار نیست و ژنو بدون حضور ایران برگزار خواهد شد.
«بان کی‌مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد پیش از این بیانیه با «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا درباره دعوت از ایران به ژنو 2 گفت‌وگو کرده بود.
استقبال آمریکا، انگلیس و عربستان از اقدام بان‌کی‌مون
«جن ساکی» سخنگوی وزارت  خارجه آمریکا ضمن استقبال از لغو دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس «ژنو2» در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما امیدواریم که در پی بیانیه امروز، تمامی احزاب هم‌اکنون بتوانند بازگردند و بر وظیفه‌ای که برعهده دارند و آن پایان دادن به رنج مردم سوریه و آغاز فرایندی در جهت‌ گذار سیاسی از موعد گذشته متمرکز شوند.
این بیانیه درست لحظاتی بعد از آن منتشر شد که سخنگوی «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل تأیید کرد که سازمان ملل، دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 را بازپس گرفت.
مقامات آمریکایی پیشتر اوایل روز دوشنبه اعلام کرده بودند که انتظار دارند سازمان ملل در دعوت خود از ایران برای کنفرانس ژنو 2 تجدیدنظر و این  دعوت را فسخ کند، مگر آنکه ایران آشکارا هدف این نشست را که آماده شدن برای دولت انتقالی در سوریه است، بپذیرد.
«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس نیز در پیامی در صفحه توئیترش این اقدام دبیرکل را تصمیمی بجا توصیف کرد و نوشت: «اگر ایران نمی‌تواند به هدف مذاکرات صلح سوریه یعنی تشکیل یک دولت انتقالی پایبند باشد، بجاست که در این نشست حضور نداشته باشد.»
سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان نیز در گفت‌وگو با احمد جربا رئیس ائتلاف معارضان سوریه تاکید کرد: «من از موضع ائتلاف معارضان مبنی بر رد مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 حمایت می‌کنم.»
عربستان در یک موضع‌گیری رسمی اعلام کرد که ایران صلاحیت حضور در ژنو 2 را ندارد.
همچنین ائتلاف مخالفان سوریه نیز بعد از پس گرفته شدن دعوت از ایران برای حضور در ژنو2، تاکید کرد که در این کنفرانس حضور پیدا می‌کند.
ائتلاف ملی معارضان سوریه و گروه‌های تروریستی  سازمان ملل را تهدید کرده بودند که دعوت خود از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه را پس بگیرد.
لاوروف: پس گرفتن دعوت اشتباه بود
همزمان با پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در ژنو 2 سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو تاکید کرد که پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در ژنو 2 یک اشتباه است.
وزیر خارجه روسیه گفت: این اقدام یک اشتباه  بود اما یک فاجعه نیست. ما همواره تاکید کرده‌ایم که همه طرف‌های خارجی باید در این کنفرانس حضور داشته باشند.
بنابر گزارش المیادین، وی گفت که حاضر نشدن ایران در این کنفرانس سوالات زیادی را ایجاد خواهد کرد چرا که جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا به نقش مهم تهران در حل و فصل مساله سوریه اذعان داشته است.
لاوروف تصریح کرد که پس گرفتن دعوت از ایران کمکی به تقویت آبروی سازمان ملل نمی‌کند.
«ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در سخنرانی خویش در آغاز نشست شورای امنیت در مورد مسائل خاورمیانه اعلام کرد که عدم دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی  ژنو 2 اشتباهی غیرقابل بخشش است.

چورکین گفت: فراهم نکردن امکان آنکه نقش‌آفرینان اصلی در منطقه خاورمیانه در این کنفرانس شرکت داشته باشند، اشتباهی غیرقابل بخشش است. کسانی که چنین ضرورتی را زیر سوال می‌برند، آشکارا به حل و فصل بحران سوریه علاقه نداشته و در این جهت گام برنمی‌دارند.
ظریف: شهامت نداشتن بان کی‌مون 
تأسف‌‌آور است نه پس گرفتن دعوت از ایران
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام دبیرکل سازمان ملل در پس‌گرفتن دعوت خود از ایران با بیان اینکه بان‌کی‌مون در هفته گذشته چندین‌بار با من تماس گرفت اظهار داشت: در همه این تماس‌ها صریحا به ایشان گفته‌ام که هیچگونه پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم و هرگونه اظهارنظری از طرف ایشان که متضمن این باشد که ایران شرطی را برای حضور پذیرفته خلاف واقع می‌دانیم و ایشان کاملا از این موضوع مطلع بود و از دیدگاه ما اطلاع داشت.
ظریف با ذکر این نکته که بان‌کی‌مون در روز دوشنبه 2 تا 3 بار با وی تماس تلفنی گرفته خاطرنشان کرد: آقای بان‌کی‌مون سفیر ما را دعوت کرد و علاوه بر این آقای اخضر ابراهیمی نیز تماس گرفت که در همه تماس‌ها صریحا گفتیم که ما همواره نقش سازنده و مثبتی ایفا خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که برای جمهوری اسلامی پیش‌شرطی قرار دهند.
وی با بیان اینکه ما از دو چیز متاسف هستیم عنوان کرد: اول از این متاسفیم که بان‌کی‌مون بر اثر فشاری که به آن وارد شد پیشنهاد خود راپس گرفت و ما از ابتدا مشتاق به این موضوع نبودیم و فقط به خاطر اینکه از ما دعوت شده بود می‌خواستیم شرکت کنیم، آن هم نه در سطح وزیر بلکه در سطح معاون وزیر، زیرا اعتقاد داشتیم که زمان دعوت برای حضور وزیر خارجه ایران خیلی دیر شده بود و قرار بود اگر دعوت جدی باشد معاون وزیر خارجه شرکت کند و ما متاسفیم که آقای بان‌کی‌مون تحت فشار پذیرفت که دعوت را پس بگیرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه که بیشتر باعث تاسف است نداشتن شهامت برای اعلام دلیل پس گرفتن دعوت بود.
وی گفت: اینکه پس گرفتن دعوت را به اظهارنظرها در ایران نسبت دادند اقدام درستی نبود و به صورت مشخص آمریکا و برخی گروه‌هایی که بعضا دستشان به خون مردم سوریه آغشته است به ایشان فشار آورده و آقای بان‌کی‌مون ناگزیر شده که این کار را انجام دهد و به دنبال توجیه گشته است.
ظریف اضافه کرد: من این رفتار را در شأن دبیرکل سازمان ملل نمی‌دانم و باعث تاسف است که این رفتار را از خود بروز داده است.
حسین امیر عبداللهیان معاون امور عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز در این رابطه اظهار داشت: به رغم مذاکرات و مواضع صریح مبنی بر اعلام آمادگی تهران جهت حضور بدون پیش‌شرط در نشست ژنو 2 به دلیل اصرار آمریکا بر گذاشتن پیش‌شرط، ایران در این نشست شرکت نمی‌کند.
وی تاکید کرد: ما در ژنو یک، حضور و نقشی در تنظیم بیانیه آن نداشته‌ایم، بنابراین اصرار برای اعلام پذیرش بیانیه ژنو 1، غیرقابل قبول و مردود است.»