kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۷۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
رئیس سازمان امور عشایر:

تا سال آینده صادرات دام به یک میلیون رأس می‌رسد

رئیس سازمان امور عشایر ایران از صدور 400 هزار رأس دام عشایر در سال جاری به خارج از کشور خبر داد.

کرمعلی قندالی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا تأکید کرد: این روند ادامه دارد و امیدواریم درمدت یک سال این رقم به حدود یک میلیون رأس برسد.
وی با اشاره به بروز خشکسالی و مشکلاتی که عشایر در یک سال اخیر داشته‌اند، افزود: در سال آبی گذشته 10 استان کشور درگیر این مشکل بودند که برای کاهش اثر خشکسالی، 238 میلیارد ریال اعتبار برای تأمین آب پیش‌بینی و در استان‌ها توزیع شد.
قندالی با بیان اینکه تاکنون 25 درصد از این رقم تخصیص یافته است، ابراز امیدواری کرد: با تأمین این اعتبار بخش قابل توجهی از مشکلات عشایر در کشور برطرف شود. وی گفت: در قالب این اعتبارات تأمین مدت‌دار علوفه به صورت شش ماهه اجرایی شد که درحال افزایش این مدت به یک سال هستیم.
وی علت موفق نبودن طرح خرید دام از عشایر را تعیین قیمت تضمینی پایین‌تر از بازار دانست و گفت: نبود نقدینگی برای خرید دام از عشایر از دیگر دلایل این امر است که در نهایت برای رفع مشکل عشایر طرح صادرات دام در برنامه قرار گرفت.
قندالی گفت: طرح خرید دام عشایر قرار بود در چهار استان سمنان و خراسان‌های جنوبی، شمالی و رضوی انجام شود.
جامعه عشایری در ایران متشکل از 214 هزار خانوار با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر با 24 میلیون واحد دامی است که بیش از 5 میلیون تن فرآورده دامی را در کشور تولید می‌کنند که عمده تولیدات این جامعه شیر با 316 هزار تن است. عشایر استان سمنان حدود 14 هزار نفر است که بیش از 700 هزار رأس در اختیار دارند. عشایر کشور 170 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.