kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
نماینده مجلس برای جبران کسری درآمد نفتی پیشنهاد داد

حذف یارانه30 میلیون نفر از افراد پر درآمد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جدیدترین پیشنهاد خود برای جبران کسری درآمد نفتی خواستار افزایش 3 برابری حذف یارانه شهروندان در سراسر کشور شد.

حجت‌الاسلام محمد رجایی با این استدلال که باید به نحوی کسری بودجه 94 که ناشی از کاهش غافلگیرانه قیمت نفت در بازار جهانی است جبران شود چنین پیشنهادی را داده است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: حذف یارانه نقدی 20 تا 30 میلیون نفر از افراد پردرآمد جایگزین مناسبی برای بخشی از درآمدهای نفتی است. وی افزود: یکی از اقداماتی که کمیسیون اقتصادی در دست دارد، ارائه  راهکارهایی برای تامین منابع درآمدی جایگزین درآمدهای نفتی با توجه به کاهش چشمگیر بهای نفت است.
وی تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده کاهش وابستگی به نفت بین حداقل سه و حداکثر تا پنج سال زمان می‌برد و به این ترتیب طی یک‌سال آینده عملا امکان این اقدام وجود ندارد.
وی با بیان اینکه چهار راهکار اصلی در این رابطه در کمیسیون مطرح شده است، افزود: صرفه‌جویی، افزایش درآمدهای مالیاتی و حذف یارانه بخش عمده‌ای از افراد پردرآمد از مهمترین محورهای در حال پیگیری در این زمینه است.
گفتنی است از نظر نماینده مردم گناباد که این پیشنهاد را بر سه پیشنهاد دیگر ترجیح داده است و با اذعان اینکه 20 تا 30 میلیون نفر از جمعیت کشور بالای 30 میلیون ریال در ماه درآمد دارند می‌توان یارانه این افراد را جایگزین کسری بودجه 94 کرد. به گفته وی، در صورت حذف یارانه 20 میلیون نفر بالغ بر 10 هزار و 800 میلیارد تومان و حذف یارانه 30 میلیون نفر حدود 16 هزار میلیارد و 200 میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود که این مبلغ می‌تواند جایگزین بخشی از درآمدهای نفتی شود.
بر اساس آمار اعلام شده در 15 اسفند سال 92 بالغ بر 15 میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار داشتند.
موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در 15 اسفند 92 در همایش توانمندسازی مددجویان نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی این میزان را حدود 20 درصد از جمعیت کل کشور دانست که رقم قابل توجهی است.