kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲
در پاسخ به زیاده‌خواهی 5+1 تهیه شد

غنی‌سازی 60 درصدی، طرح پیشنهادی 205 نماینده مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از طرح پیشنهادی 205 نماینده ملت برای الزام دولت به غنی‌سازی 60 درصدی در پاسخ به زیاده‌خواهی 1+5 خبر داد.
محمدحسن آصفری یکی از پیشنهادکنندگان این طرح در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت:  205 نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی فوریتی را امضا کرده‌اند که براساس آن اگر غربی‌ها به‌ویژه آمریکا دست از زیاده‌خواهی خود بر ندارند و تحریم‌ها را دنبال کنند به دولت اجازه داده می‌شود که غنی‌سازی 60 درصدی را در جهت تامین سوخت زیردریایی و کارهای صنعتی انجام دهد.
پیگیری این طرح از یک ماه پیش در مجلس آغاز شد و در روزهای گذشته امضاکنندگان آن با هشدار به طرف غربی در مذاکرات ایران و 1+5 اعلام کردند: در صورت وقت‌کشی، مجلس شورای اسلامی طرحی را که در حال حاضر مسکوت گذاشته شده است را ارائه خواهد کرد که بر این اساس دولت ملزم به انجام غنی‌سازی 60 درصدی می‌شود.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پنج‌شنبه گذشته در سخنانی در دومین روز از نهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برخی نمایندگان طرحی را دنبال می‌کنند که براساس آن اگر غرب اقدام به تحریم‌های جدید علیه کشورمان کند، ایران در بحث فناوری هسته‌ای هر درجه‌ای از غنی‌سازی را که بخواهد، دنبال می‌کند.
گفتنی است طرح دو فوریتی الزام دولت به غنی‌سازی 60 درصد دی ماه سال گذشته نیز با بیش از 200 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس شده بود.
در این طرح دولت ملزم شده بود تا برای رفع نیازهای حال و آینده در حوزه صنعت، کشاورزی و کشتیرانی تا 60 درصد غنی‌سازی انجام دهد.
طبق ماده واحده این طرح و در صورت تصویب، دولت موظف می‌شد در راستای حفظ رشد علمی کشور و افزایش و تداوم توانمندی‌های داخلی، مطابق با اصول 152 و 153 قانون اساسی، در صورتی که کشورهای مذاکره‌کننده در موضوع هسته‌ای با ایران اقدام به وضع هرگونه تحریم جدید و یا تشدید تحریم‌های قبلی و نادیده گرفتن حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نمایند، بلافاصله اقدام عملی از جمله پیگیری غنی‌سازی 60 درصد را انجام داده و  هر سه ماه یکبار گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.
در صورت عدم نتیجه‌گیری به گذشته باز می‌گردیم
خبر دیگر اینکه اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه  با رادیو گفت‌و‌‌گو ضمن  اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5  اظهار داشت: ایران صادقانه در مذاکرات وارد شد و در صورت عدم نتیجه‌گیری، بحث هسته‌ای را مانند گذشته ادامه می‌دهیم.
وی افزود: غرب از طریق فشار و زیاده‌خواهی قصد دارد یک‌طرفه به اهداف خود دست یابد که این موضوع قابل قبول نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد:  تا زمانی که 1+5 با چنین روشی مذاکرات را پیش می‌برد، به نتیجه نخواهیم رسد. البته برخی مسئولان قصد دارند در مقابل زیاده‌خواهی غرب کوتاه بیایند؛ اما این مسئله برای ملت ایران قابل قبول نیست.
کوثری ادامه داد: ایران صادقانه در مذاکرات وارد شد، اما طبق بیانات مقام معظم رهبری نمی‌توانیم به غرب اعتماد کنیم؛ چرا که تاکنون در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌ها صداقت نشان نداده‌اند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از دی‌ماه سال گذشته مذاکرات ادامه داشته، اما یکباره شاهد بودیم طرف مقابل با انجام توافق مخالفت می‌کند. این مسئله نشان‌دهنده زیاده‌خواهی غرب است.
کوثری تصریح کرد: دولت باید اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند و مجلس نیز اقداماتی در نظر بگیرد تا در صورت عدم نتیجه‌گیری در مذاکرات، بحث هسته‌ای را مانند گذشته ادامه دهیم. وی افزود: سال 1994 ایران برای تأمین سوخت راکتور هسته‌ای تهران نامه‌ای به آژانس نوشت و آژانس، آرژانتین را برای تأمین سوخت معرفی کرد، اما در سال 2010 مجددا نامه‌ای را برای تأمین سوخت به آژانس نوشتیم که متأسفانه آنها از تأمین سوخت امتناع کردند و جمهوری اسلامی ایران نیز برای تأمین سوخت خود اقدام به غنی‌سازی اورانیوم با غنای 20 درصد کرد؛ اما غرب تصور نمی‌کرد ایران بتواند چنین اقدامی را اجرایی کند.
کوثری خاطرنشان کرد: اگر 1+5 بخواهد در رابطه با مذاکرات زیاده‌خواهی کند، قطعا دولت را مکلف می‌کنیم تا غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم را ادامه دهد.