kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
رستم قاسمی:

عراقی‌ها خواستار واردات روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز از ایران هستند

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق گفت: عراقی‌ها خواستار واردات روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز از ایران هستند.

رستم قاسمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: عراق بازار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است و مردم عراق علاقمند هستند تا از کالاهای ایران استفاده کنند و مراوده اقتصادی داشته باشند، از طرفی عراق به لحاظ ثروت و دارایی یکی از کشورهای ثروتمند است بنابراین ارتباط کشورمان با عراق به عنوان یک ضرورت مطرح است که می‌توانیم مراودات اقتصادی بیش از وضعیت موجود فعلی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ایران و عراق 13 میلیارد دلار با هم داد و ستد اقتصادی دارند که باید بگوییم تقریباً بیشترین صادرات‌ ما به عراق است. قاسمی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به بازار عراق و شرایط و مشکلاتی که در کشور عراق وجود دارد و رابطه خوب سیاسی که با این کشور داریم این مقدار ظرفیت اقتصادی کافی نیست.
وی درباره داعش نیز گفت: به هر حال داعش پدیده‌ای بود که متأسفانه وارد عراق شد و بیش از چند ماه است کشور عراق با داستان داعش درگیر است، داعش با یک هجمه سنگین وارد عراق شد اما امروز که من با شما صحبت می‌کنم و براساس اطلاعاتی که دارم باید بگویم که داعش در حال فروپاشی است و این امر قطعی است که از طریق اقدامات دوستان ایران صورت گرفت. قاسمی در بخش دیگری از مصاحبه خود با بیان اینکه مجموعه صادرات گاز ایران به عراق روزانه 50 میلیون متر مکعب است اظهار داشت: عراقی‌ها درخواست 100 میلیون متر مکعب گاز دارند و این امکان در سال‌های بعدی محقق خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در رابطه با راه‌آهن ایران و عراق نیز گفت: در این زمینه توافقنامه‌ای بین ایران و عراق در این زمینه صورت گرفته که اخیراً و در یک ماه پیش من سفری به عراق داشتم و مجدداً وزیر راه عراق در دو هفته پیش به ایران آمد و این توافقنامه امضا شد تا خط راه‌آهن وصل شود و برای پل هم پیمانکار ایرانی انتخاب شد و قرار است در همین ماه جاری یا حداکثر در 15 بهمن کلنگ این پروژه توسط 2 وزارتخانه راه عراق و ایران زده شود که عملاً راه‌آهن ایران به عراق وصل می‌شود که از شلمچه به بصره به بغداد و شهرهای دیگر متصل می‌شود.
قاسمی درباره سفرهای خود به سوریه و دیدار با رئیس جمهور این کشور نیز گفت: من معمولاً در سفرهایی که به سوریه می‌روم با بشار اسد دیدار دارم که در این سفر یک هفته‌ای با تعدادی از مسئولان دولت به سوریه رفته بودیم و ملاقاتی را با اکثر وزرای سوریه و رئیس جمهور داشتیم و درباره مسائل اقتصادی صحبت کردیم و وضع اقتصادی سوریه را بررسی کردیم.
وی ادامه داد: تجربه بازسازی را در اختیار سوریه قرار می‌دهیم و طرحی را برای احیای اقتصاد سوریه و کشورهای همسایه در دست بررسی و مطالعه داریم.