kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خبر داد

آغاز عملیات اجرایی احداث خط انتقال گاز ایرانشهر- زاهدان

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، از اجرای پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از منابع بند (ق) تبصره ٢ بودجه سال ٩٣ خبر داد و گفت: بر این اساس عملیات اجرایی احداث خط انتقال گاز ایرانشهر-زاهدان تا هفته آینده آغاز خواهد شد.


حمیدرضا عراقی صبح دیروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با اشاره به تصویب بند (ق) تبصره ٢ بودجه سال 93 تصریح نمود: با اجرای این بند صرفه‌جویی قابل توجهی در بخش انرژی به وجود خواهد آمد که ارزش افزوده و درآمدزایی بالایی را برای کشور به همراه خواهد داشت.
وی به نقش گاز به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور و پروژه‌های صنعت گاز در راستای اجرای بند(ق) اشاره و افزود: یکی از پروژه‌های تعریف شده در این راستا گازرسانی به استان سیستان‌وبلوچستان است که پروژه گازرسانی به این استان در شورای اقتصاد تصویب شده است.
عراقی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث خط انتقال گاز ایرانشهر-زاهدان تا هفته آینده، تصریح نمود: برای اجرای این پروژه، 1/6میلیارد دلار اعتبار تعریف شده است.
معاون وزیر نفت خاطرنشان نمود: با گازرسانی به 5 نیروگاه استان سیستان و بلوچستان از مصرف 20میلیارد لیتر فرآورده جلوگیری خواهد شد و بدین ترتیب شاهد صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی خواهیم بود.
وی از دیگر پروژه‌های در دست اقدام در راستای اجرای بند (ق) تبصره ٢ بودجه، را گازرسانی به شهرها و روستاهای فاقد گاز که بالغ بر  2/3 میلیون خانوار را شامل می‌شود برشمرد و افزود: به منظور اجرای این پروژه شورای اقتصاد 4/7میلیارد دلار تخصیص داده است و از اواخر امسال اجرای این  پروژه به صورت جدی آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، سومین پروژه در این زمینه را اجرای خطوط انتقال گاز اصلی همزمان با توسعه فازهای پارس جنوبی برشمرد و گفت: خطوط  9، 6 و 11 از جمله خطوطی هستند که براساس بند(ق) قرار است اجرایی و تکمیل شوند تا بتوانیم زمینه را برای انتقال 200میلیون متر مکعب گاز تولید شده از فازهای جدید پارس جنوبی منتقل نماییم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از جمله اتفاقات خوبی که امسال افتاده است را افزایش تولید گاز در کنار صرفه جویی و کاهش مصرف در بخش خانگی و تجاری دانست و افزود: این مسئله که منجر به افزایش مصرف گاز در بخش مشترکین صنعتی و کاهش و صرفه‌جویی مصرف در بخش خانگی بود منجر به بالا بردن پتانسیل انرژی کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه سال 93 نقطه عطفی در صنعت گاز کشور است، اظهار داشت: این اولین سالی بود که شرکت ملی گاز ایران با هماهنگی شرکت نفت و برنامه‌ریزی منسجم موفق شد بالاترین حجم گاز تولید را وارد کشور کند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به تولید 666 میلیون متر مکعب گاز در روز طی امسال تصریح نمود: میانگین برداشت گاز از منابع طی امسال به رقم 636 میلیون متر مکعب در روز رسیده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 570میلیون متر مکعب بوده است.
عراقی خاطرنشان نمود: به منظور انتقال این حجم مازاد گاز تولیدی بایستی صنعت گاز زیرساخت‌هایی را آماده می‌کرد و در این راستا 6 ایستگاه تقویت فشار گاز و پروژه خط 10 انتقال گاز از جمله پروژه‌هایی بود که در دستور کار قرار گرفت.
وی یادآور شد: خوشبختانه طی امسال شاهد بهره‌برداری از تعدادی از ایستگاه‌های مذکور بوده‌ایم و باقیمانده آنها نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.عراقی افزود: خط دهم سراسری انتقال گاز نیز در دی ماه امسال وارد مدار شد و از طریق این خط حداقل بالغ بر 50 میلیون متر مکعب گاز منتقل می‌شود.عراقی همچنین  با اشاره به تامین بخشی از یارانه نقدی و هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: سالانه 10 هزار میلیارد تومان به ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها بابت پرداخت یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم.
معاون وزیر نفت با اشاره به ساماندهی نظام مالی شرکت ملی گاز ایران در سال 93 خاطرنشان کرد: سال گذشته من اعلام کردم شرکت ملی گاز ایران ورشکسته است، زیرا با حجم بسیار زیادی بدهی مواجه بودیم اما امسال بدهی ما کاهش یافته و با خیال آسوده می‌توانیم فعالیت توسعه‌ای خود را انجام دهیم.
عراقی با اشاره به شرایط صادرات و واردات گاز تصریح کرد: سال 2014 بالغ بر 10 میلیارد متر مکعب گاز صادر و 6 میلیارد متر مکعب گاز وارد کردیم که بر این اساس تراز تجاری گاز مثبت شد.وی ادامه داد: سال 2015 قرار است گازرسانی به عراق را با روزانه 4 میلیون متر مکعب آغاز کنیم که پیش‌بینی می‌شود صادرات گاز به عراق از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به صادرات گاز به پاکستان گفت: در دسامبر سال 2014 قرار بود گاز به پاکستان منتقل شود، اما هنوز زیرساخت‌های پاکستان برای واردات گاز از ایران آماده نیست و با این شرایط که پاکستان دارد، بعید به نظر می‌رسد در سال 2015 نیز این شرایط فراهم شود اما به هر حال قرار است در صورت آماده شدن شرایط پاکستان صادرات روزانه 14 میلیون متر مکعب گاز به پاکستان آغاز شود و هنوز بند جریمه پاکستان پابرجا است و طبق قرارداد با آنها برخورد می‌کنیم.
وی با اشاره به حجم صادرات گاز ایران به عراق گفت: صادرات گاز ایران به بغداد روزانه 25 میلیون و هم چنین صادرات گاز ایران به بصره نیز 25 میلیون متر مکعب است که در مجموع به عراق بین 50 تا 70 میلیون متر مکعب گاز روزانه صادر خواهد شد و قرار داد صادرات گاز ایران به عراق به مدت 6 سال است.