kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
وزیر آموزش و پرورش:

هیچ دانش‌آموز افغانی نباید از تحصیل منع شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست امروز آموزش و پرورش ایران این است که هیچ دانش‌آموز افغانستانی از مدرسه محروم نباشد.


علی‌اصغر فانی، درباره وضعیت تحصیل دانش‌آموزان افغانی در مدارس ایران اظهار داشت:‌ در حال حاضر بیش از 330 هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند و ما به ازای هر دانش‌آموز بطور میانگین، به جز تجهیزات و فضا، یک میلیون و 850  هزار تومان هزینه می‌کنیم.
وی در گفتگو با فارس ادامه داد: بخشی از این دانش‌آموزان در مدارس ایرانی رایگان ثبت‌نام می‌شوند و تعداد دیگری نیز براساس ضوابط، کمک هزینه پرداخت می‌کنند؛ همچنانکه از دانش‌آموزان ایرانی نیز کمک هزینه دریافت می‌شود.
فانی اضافه کرد: کمکی که از دانش‌آموزان افغانستانی دریافت می‌شود، اقساطی است که رقمی بین 200 تا400  هزار تومان در دوره‌های مختلف تحصیلی است و این میزان در مقایسه با آن میانگین یک میلیون و 850 هزار تومان، رقم ناچیزی است.
وی تصریح کرد: سیاست امروز آموزش و پرورش این است که هیچ دانش‌آموز افغانستانی از مدرسه بیرون نماند و تلاش ما این است که دانش‌آموزان افغانستانی بتوانند در مدارس ما آموزش ببینند و با توانمندی بیشتری به کشور خودشان برگردند.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص ماجرای تنبیه بدنی دانش‌آموزان در یک مدرسه افغانی، با نادرست خواندن نحوه انعکاس این خبر، گفت: مدیرکل بازرسی وزارت آموزش و پرورش را فرستادم تا از نزدیک، این موضوع را بررسی کنند.
وی توضیح داد: برای اینکه دانش‌آموز درس بخواند، معلم تهدیداتی را انجام داده است، اما آنطور که در رسانه‌ها منعکس شد، نبوده است.فانی تأکید کرد: اگر با موردی از تخلفات معلمان مواجه شویم، برخورد خواهیم کرد.گفتنی است، پیش از این در آذر گذشته رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به تحصیل بیش از 330 هزار دانش‌آموز افغانی در مدارس ایران، گفته بود: بعد از فرمایش رهبر‌معظم‌انقلاب مبنی بر اینکه هیچ دانش‌آموز افغانی از تحصیل بازنماند، آمار ثبت نام از دانش‌آموزان افغانی در مدارس ایرانی بیش از 10 درصد افزایش داشته و همچنان اجرا می‌شود.
اما در پی گسترش اخباری مبنی بر دریافت هزینه‌های سنگین تحصیلی از این دانش‌آموزان، مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌ و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای به مدیران مدارس اعلام کرد:‌ هیچ دانش‌آموز خارجی به دلیل ناتوانی در مشارکت طرح خودیاری نباید حتی برای یک ساعت از حضور در مدرسه منع شود.
شایان ذکر است، در سال‌های اخیر با وجود تأکید مسئولان بر حمایت از اتباع خارجی، به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، روند ارائه خدمات به این افراد با مشکلاتی مواجه بوده است. لذا در حالی که حتی برخی کشورهای غربی از برنامه‌های حمایتی از اتباع افغانی در ایران حمایت می‌کنند، شایسته است مدیران ذی ربط نیز با تصمیمات عملی برای حمایت از این افراد در جهت تعمیق ارتباطات فرهنگی با کشورهای همسایه تلاش کنند.