kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸

جای خالی تدبیر در حذف بنزین 400 تومانی (نکته)


مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که از اول بهمن ماه عرضه بنزین 400 تومانی متوقف خواهد شد. وی همچنین گفته که در کارت‌های مردم حدود 500 میلیون لیتر بنزین 400 تومانی ذخیره شده است. درباره این تصمیم باید به دو نکته اشاره کرد:
1- سهمیه بنزین قابل خرید و فروش نیست. بنابراین آنچه در کارتهای مردم ذخیره شده، حاصل صرفه‌جویی و عدم استفاده آنها از خودروی شخصی و استفاده از وسایل حمل ‌و نقل عمومی است. بسیاری از مردم با این صرفه‌جویی، بنزین 400 تومانی را برای سفرهای خود و به ویژه سفرهای نوروزی ذخیره کرده بودند. اکنون باید پرسید بر اساس کدام منطق عقلی، پاداش صرفه‌جویی مردم و استفاده آنها از وسایل حمل ‌و نقل عمومی با مجازات حذف ذخیره 400 تومانی داده می‌شود!؟ این تصمیم از دو جهت ضد فرهنگی است؛ اول اینکه به مردم بگوید صرفه‌جویی نکنید که فرجام بدی دارد! و دوم اینکه استفاده از وسایل حمل ‌و نقل عمومی، تاثیری در رفاه شما در سفرهای آتی ندارد! آیا جز این است؟!
2- اگر قصد دولت از این تصمیم، کسب درآمد و جلوگیری از ارزان‌فروشی(!) است باید گفت بر اساس تجربیات گذشته، در فرصت باقیمانده تا اجرای این تصمیم یعنی اول بهمن، بسیاری از مردم اقدام به استفاده از سهمیه ذخیره شده خود کرده و یا آن را در اختیار اقوام و دوستان قرار خواهند داد. کاش مسئولان شرکت نفت چند روز دیگر میزان باقیمانده بنزین 400 تومانی در روز اول بهمن را اعلام کنند تا صدق این سخن بیشتر معلوم شود. ثمره این اقدام منطقی مردم آن می‌شود که هم تغییری در درآمدها و عایدی‌های دولت ایجاد نمی‌شود و هم تلخی و دلخوری از این تصمیم درکام مردم باقی بماند.
بهتر نیست قبل از تصمیم‌گیری به این بدیهیات فکر کرد؟!

علی حسینی