kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

صالحی: صنایع فراوانی نیازمند دانش هسته‌ای است

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که فناوری هسته‌ای در مقام یکی از فناوری‌های بر‌تر، موجب رشد و ارتقای دیگر علوم وصنایع نیز خواهد شد.


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیش از پیروزی انقلاب، موضوع بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای از سوی کشورمان توسط کار‌شناسان مؤسسه پژوهشی استـنفـورد (SRI) در دستور کار قرار گرفت و پس از بررسی ابعاد و زوایای مختلف آن توصیه شد تا نسبت به تأمین برق هسته‌ای تا حد 20هزار مگاوات اقدام شود. بر این اساس پروژه‌های متعددی از جمله ساخت دو راکتور اتمی در ساختگاه بوشهر و دارخوین و چند پروژه دیگر با حمایت آمریکا، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای دیگر آغاز شد. اما، پس از پیروزی انقلاب،تقریباً تمام این فعالیت‌ها در محاق تعلیق و تعطیلی قرار گرفت. صالحی افزود: پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران متأسفانه کشورهای غربی با اعمال استاندارد دوگانه اعلام نمودند که ایران به ‌هیچ‌روی نیازمند برخورداری از فناوری هسته‌ای نیست، اما نظام اسلامی بر مبنای حقوق مسلم کشورمان در چارچوب میثاق‌های بین‌المللی و بر پایه قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با التزام عملی به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (NPT) دستیابی به انرژی هسته‌ای را در دستورکار قرار داد.
وی خاطرنشان کرد:امروزه کاربردهای متنوع و گوناگون فناوری هسته‌ای در عرصه پزشکی و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و همچنین کاربرد آن در حوزه کشاورزی و صنعت به‌هیچ‌وجه قابل انکار نیست. افزون بر این باید به این نکته نیز اشاره نمود که فناوری هسته‌ای در مقام یکی از فناوری‌های بر‌تر (HIGH-TEC) موجب رشد و ارتقای دیگر علوم و فناوری‌ها نیز خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فناوری هسته‌ای، به‌دلیل برخورداری از استاندار‌دها و روش‌های بسیار دقیق از این ظرفیت برخوردار است تا به دیگر شاخه‌های علوم و فناوری‌های جدید یاری رساند، به‌عنوان نمونه اگر نقش فناوری هسته‌ای در حوزه پزشکی نادیده گرفته شود، فرآیند تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد. بسیاری از بیماران خاص، همچون مبتلایان به انواع سرطان از درمان بیماری خود باز خواهند ماند. اکنون تشخیص زودهنگام سرطان‌ها تنها با استفاده از رادیودارو‌ها امکان‌پذیر می‌باشد. در حوزه صنعت نیز بدون استفاده از تجهیزات هسته‌ای، فعالیت بسیاری از صنایع امکان‌پذیر نخواهد بود. در زمینه کشاورزی نیز ماندگاری و تضمین عدم اتلاف تولیدات تنها با استفاده از فنّاوری هسته‌ای میسر است. به گزارش تسنیم، صالحی در خاتمه گفت: هر دستاوردی که از میزان وابستگی ما به کشورهای مدعی فناوری بکاهد، از ارزشی فوق‌العاده برخوردار است. ما باید ضمن تعامل سازنده با جهان و رفع هرگونه تردید پیرامون ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود، این عامل اقتدار را که به عنوان سند افتخار نظام اسلامی در عرصه داخلی و بین‌المللی جلوه‌گر شده است، حفظ نماییم.
به تعبیر دیگر ما ضمن رد ادعاها و اتهامات واهی و پوشالی، مصمم هستیم تا از ثمرات و برکات علوم و فنون هسته‌ای که در بخش‌های گوناگون راهگشا خواهد بود، بهره‌مند گردیم.  به‌ هرحال حفظ استقلال و عزت ملی، بدون پرداخت هزینه امکان‌پذیر نیست و لازم است هر کشوری با رعایت مبانی خرد سیاسی از جایگاه و حقوق خود در مجامع بین‌المللی دفاع نماید.