kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹

تشکیل «کمیته بحران»در دربار پادشاهی عربستان

دربار پادشاهی عربستان با هدف کنترل اوضاع کشور ومهار پیامدهای مرگ احتمالی «ملک عبدالله» کمیته بحران تشکیل داد.


شاهزاده‌های سعودی اتاق بحران تشکیل دادند! گویا شاهزاده «متعب» پسر پادشاه نیز چندان به لوله‌های تنفسی دلخوش نیست و متقاعد شده که پادشاه رفتنی است. متعب دست به کار شده تا بیماری پدر، وی را مشغول نکند و سدیری‌های رقیب، قدرت را قبضه نکنند.
عربستان در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد. بحران اقتصادی، خطر قیام شیعیان، بازگشت تروریست‌ها به محل پرورش خود و مرگ بالینی «ملک عبدالله» پادشاه این کشور چالش‌هایی هستند که این روزها شاهزاده‌های آل سعود را دور هم جمع کرده است تا برای کنترل اوضاع چاره‌ای بیندیشند. ظاهرا باید پشت پرده خاندان آل سعود را باز از زبان مرد مرموز و اسرار‌آمیز این روزهای عربستان یعنی «مجتهد» شنید.
به گزارش خبرگزاری فارس، «مجتهد» فعال عربستانی شناخته شده با ارسال چندین پیام از آخرین اخبار پشت پرده خاندان پادشاهی عربستان و جنگ قدرت میان آنان خبر داده و نوشته است: «به توصیه «تویجری» (رئیس دیوان پادشاهی)، «متعب بن عبدالله» (رئیس گارد ملی) بسیار زودتر از پیش‌بینی‌ها به سمت قدرت گام برداشته و کمیته بحرانی را به ظاهر به ریاست ولیعهد و در حقیقت به ریاست خودش و همچنین با عضویت «مقرن بن عبدالله» (جانشین ولیعهد) و «محمد بن نایف» (وزیر کشور) تشکیل داده است.»
وی در پیام دیگری بیان داشته است: «کمیته بحران اولین جلسه خود را شش روز پیش در دفتر ولیعهد و با دو ماموریت تشکیل داد، ماموریت اول اداره امور کشور در سایه بیماری پادشاه و ماموریت دوم رویارویی با پیامد‌های مرگ پادشاه است.» به گفته «مجتهد»، تویجری توانسته است «محمد بن نایف» را که از رقبای «متعب» برای به قدرت رسیدن است، به همراهی با وی متقاعد کند تا در مقابل از «احمد بن عبدالعزیز»، دیگر شاهزاده رقیب سدیری حمایت نکند، چرا که اگر «احمد بن عبدالعزیز» به کشور بازگردد و قدرت را در دست بگیرد، «محمد بن نایف» را از وزارت کشور کنار خواهد گذاشت.
«مجتهد» نام مستعاری است که مدت‌هاست علیه خاندان آل‌سعود افشاگری می‌کند. بیشتر افشاگری‌های وی- که گفته می‌شود احتمالاً از شاهزاده‌های دربار است- درست از آب درآمده است.
طبق گزارش مجتهد تشکیل این کمیته به دلیل شرایط خاص این کشور است. وخامت حال ملک عبدالله پادشاه عربستان در شرایطی است که ریاض با چالش‌های داخلی متعدد دیگری از جمله افزایش بیکاری جوانان و بازگشت جهادی‌ها از عراق و سوریه روبه رو است و همین وضعیت آل‌سعود را آماج انتقادهای داخلی قرار داده است و از طرفی در منطقه شرقیه که اکثریت جمعیت آن شیعه هستند نیز نارضایتی در حال شعله‌ور شدن است.
در همین ارتباط نیروهای آل‌سعود روز یکشنبه بار دیگر با زره‌پوش و خودروهای نظامی خود به شهرک عوامیه یورش بردند. نیروهای سعودی برای ترساندن مردم اقدام به تیراندازی کردند. از جزئیات بیشتر این تحولات به دلیل فضای بسته حاکم بر عربستان خبری منتشر نشده است.