kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
رئیس سازمان انرژی اتمی:

ایران کشوری نیست که از منافع ملی خود بگذرد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران کشوری نیست که از منافع و حاکمیت ملی‌اش عبور کند و حالا که در اوج اقتدار است و کلید طلایی منطقه را در دست دارد از مواضعش تنازل نخواهد کرد.


علی اکبر صالحی در برنامه نگاه یک درباره دلایل تمدید مذاکرات هسته‌ای وین در آذرماه گفت: نتانیاهو در اظهاراتی به صراحت دو سه روز بعد از اعلام تمدید مذاکرات گفت که ما نگذاشتیم آن‌ها (ایران و 1+5) به تفاهم برسند و جان کری اعلام کرد که ما کاملا در هماهنگی با رژیم اسرائیل هستیم. به هر حال آن‌ها منافعشان را در ادامه بحران می‌بینند. البته مکرشان به خودشان باز خواهد گشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: رفتار آمریکا و دیگر کشورها در گروه 1+5 به اعتبار سیاسی آنها در دنیا در رابطه با حل مسایل بین‌المللی لطمه می‌زند، خیلی از متفکران آمریکایی نیز به این مسئله اذعان دارند و دنیا از آنها خواهد پرسید که پس به دنبال چه چیز هستید. در مقابل ایران با اراده سیاسی و حسن نیت وارد مذاکرات شده است و صادقانه سوالات و نگرانی‌ها را پاسخ داده و انعطاف لازم را نیز نشان داده است.
صالحی درباره توافق خوب و بد گفت: هر کس در مذاکرات به دنبال تامین منافع حداکثری اش است. غربی‌ها هیچ محدودیتی در طرح خواست‌هایشان ندارند، در عین حال ایران کشوری نیست که از منافع ملی و حاکمیت ملی‌اش عبور کند و حالا که در اوج اقتدار است و کلید طلایی منطقه را در دست دارد از مواضعش تنازل نخواهد کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مسایل مطرح در دور بعدی مذاکرات که قرار است از 25 دی ماه در ژنو برگزار شود، اظهار کرد: اصل غنی‌سازی پذیرفته شده است، اما ما داوطلبانه پذیرفتیم که فعلا تا 5 درصد غنی‌سازی کنیم. الآن 9 هزار سانتریفیوژ داریم که کار می‌کنند و سالانه دو و نیم تن اورانیوم غنی می‌کند در حالی که نیاز ما سالی 30 تن است اما آنها به این میزان هم رضایت نمی‌دهند و می‌گویند این میزان زیاد است و باید اورانیوم‌های غنی شده تا 5 درصد را تبدیل کنید.
صالحی با اشاره به موضوع انتقال سوخت ایران به روسیه در یک رسانه آمریکایی و سپس تکذیب این خبر از سوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره انتشار چنین خبرهایی گفت: هر وقت ما به سمت حل مسئله می‌رویم آنها یک بهانه و شایعه جدید به راه می‌اندازند که ایران را به واکنش وادار سازند. اگر قرار بود ما سوخت‌مان را به خارج از کشور صادر کنیم که قبلا این پیشنهاد بوده است.
وی هم چنین از رونمایی اولین مجتمع سوخت مشابه سوخت نیروگاه بوشهر بدون استفاده از اورانیوم غنی شده در 20 فروردین 1394 خبر داد.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره درخواست آژانس برای بازدید از پارچین با بیان اینکه آنها قبلا دو بار از پارچین بازدید کردند و پاک بودن این مکان را نیز تایید کردند افزود: بعد از سال‌ها باز می‌گویند می‌خواهند پارچین را ببینند اما حاکمیت ملی ایران مسخره نیست که هر وقت آنها اراده کردند بیایند و پارچین را ببینند.
وی درباره‌ اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بر نقاط امیدبخش تکیه کنید نه خیالی گفت: ما تجربیات زیادی در رابطه با رفتار غربی‌ها با ایران داریم. ایران در بحث افغانستان به آمریکا کمک کرد اما خیلی زود آنها ما را در محور شرارت قرار دادند، یک بار هم در غالب مدالیته مسائل هسته‌ای با آژانس حل شده، در حالی که حالا روی مطالعات ادعایی تمرکز کردند که ما معتقدیم یک فشار سیاسی است.
 رئیس سازمان انرژی اتمی درباره‌ راه اندازی دو واحد نیروگاه هسته‌ای در قرارداد با روسها اظهار داشت:‌ نیروگاههای هسته‌ای را دو تایی یا چهارتایی می‌سازند چراکه مشترکات زیادی دارد و مقرون به صرفه خواهد بود. در همین راستا ما چرخه‌ سوخت را باید برای تامین 20 هزار مگاوات آماده کنیم. در افق بلند مدت نیروگاه اول 108 ماه بعد از امضای قرارداد ( یک ماه پیش) ساخته می‌شود و نیروگاه دوم را دو سال بعد از شروع نیروگاه اول آغاز می‌کنیم.
صالحی در پاسخ به اینکه برخی در کشور انرژی هسته‌ای و سرمایه گذاری ایران بر روی این مسئله را بی‌ارزش و بی‌فایده مطرح می‌کنند تصریح کرد: اگر بی‌ارزش است چرا آمریکایی‌ها به ما فشار می‌آورند این افراد بروند و به آمریکایی‌ها بگویند که انرژی هسته‌ای چیز مهمی نیست. این افراد باید فریادشان را بر سر آمریکا بزنند.