kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
یک نماینده کارگری تأکید کرد

پیشنهاد نحوه جبران عقب‌ماندگی ۶۶ درصد حداقل مزد کارگران

عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تهران با تأکید بر اینکه طبق آمار تورم بانک مرکزی، کارگران هم‌اکنون ۶۶درصد در تأمین سبد معیشتی عقب هستند، گفت: طبق بررسی ۳ نوع پرداختی حداقل میانگین قیمت و حداکثر قیمت اکنون کارگران زیر خط فقر مطلق قرار دارند.


حسن صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه طبق تحقیق میدانی انجام شده برای وضعیت اقتصادی کارگران در سال 93 و به استناد ماده 41 قانون کار برای یک خانواده 4 نفره بین حداقل دستمزد و هزینه خانوار شکاف زیاد وجود دارد، اظهار داشت: وزارت کار سال 85 به عنوان مرجع رسمی تعیین حداقل دستمزد کارگران آخرین سبد معیشتی کارگری را به صورت حداقل قیمت 121 هزار و 654 ریال، میانگین قیمت روزانه 153 هزار و 153 ریال و حداکثر قیمت را 185 هزار و 217 ریال اعلام کرد.
صادقی افزود: با بررسی‌ به عمل آمده براساس تعدیلات تورم در سال‌های 85 تا آبان 93 که تورم 18.2 درصد اعلام شد، هم‌اکنون باید طبق آمار بانک مرکزی حداقل مزد سبد معیشتی خانوار روزانه 567 هزار و 875 ریال، میانگین روزانه 714 هزار و 911 ریال و ماهانه 21 میلیون و 447 هزار و 346 ریال تعیین شود.
این فعال کارگری با اشاره به اینکه طبق آمارهای رسمی جهانی سرانه روزانه مزد برای قرار گرفتن در فقر مطلق 2 دلار است، گفت: برای یک خانواده 4 نفره این میزان به 8 دلار می‌رسد که روزانه باید دریافت کند، بنابراین اگر خانواری کمتر از این مزد دریافت کند، قطعا زیر خط فقر مطلق قرار می‌گیرد.وی گفت: با محاسباتی که انجام شد اگر 240 دلار به صورت ماهانه در نظر گرفته شود، با احتساب ارز مبادله‌ای 6 میلیون و 480 هزار ریال  به دست خواهد آمد بنابراین اگر سهم غذا از سبد معیشتی 40 درصد باشد مابقی موارد از جمله آموزش، بهداشت، درمان و تغذیه باید به آن اضافه شود.
صادقی با بیان اینکه اکنون متوسط هزینه خانوار یک میلیون و 822 هزار تومان است، گفت: در سال 92 طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران حداقل دستمزد 66 درصد عقب‌تر از هزینه‌ها تعیین می‌شود. بنابراین مابقی اختلاف میان دستمزد و هزینه‌های جاری خانوار از طریق پرکاری، دوباره‌کاری و مابقی موارد تأمین می‌شود.
عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تهران با اشاره به اینکه هم‌اکنون 66/9 درصد حداقل دستمزد کارگران طی 9 سال گذشته با هزینه‌های فعلی اختلاف دارد، گفت: بر همین اساس پیشنهاد می‌شود این میزان طی 5 سال به علاوه میزان تورم به حداقل دستمزد اضافه شود.
وی با اشاره به لزوم جبران عقب‌ماندگی 66/9 درصدی حداقل دستمزد کارگران، گفت: در این صورت شکاف میان هزینه‌ها و حداقل دستمزد کارگران بطور منطقی برطرف می‌شود.