kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
ششم لغایت هشتم اسفندماه

نمایشگاه صنعتی و بازرگانی ایران در ترکمنستان برپا می‌شود

نمایشگاه بزرگ صنعتی و بازرگانی ایران طی روزهای ششم تا هشتم اسفندماه سال جاری با حضور صاحبان صنایع و تجار ایرانی در قصر نمایشگاهی عشق‌آباد(ترکمنستان) برگزار می‌شود.


سفیر ایران در ترکمنستان در همایشی که به همین منظور برگزار شده بود، اعلام کرد: ایران برای کسب سهم بیشتر از بازار ترکمنستان رقابت سختی با دیگر کشورها به خصوص ترکیه دارد.
ﻣﺤﻤﺪﻣﻮﺳﻲ ﻫﺎﺷﻤﻲ‌گلپایگانی، با اشاره به اینکه رشد اقتصادی ترکمنستان در سال ٢٠١٤ بیش از ١٠ درصد بوده است، افزود: ترکمنستان امروز با سالهای گذشته تفاوت زیادی از لحاظ فیزیکی و برنامه‌ریزی دارد و چشم‌انداز این کشور برای آینده درخشان است.
سفیر ایران در ترکمنستان با بیان اینکه شرکتهای ایرانی ارزش‌های افزوده بیشتری برای پیروزی در مقابل شرکت‌های رقیب در ترکمنستان دارند، تصریح کرد: با توجه با اشتراک فرهنگی و تاریخی دو کشور و همچنین با توجه به پیشرفت تکنولوژی ایران طی سالهای اخیر، ترکمنستان با روی باز از شرکتهای موفق ایرانی در این کشور استقبال می‌کند و به درستی شرکتهای ایرانی را به رسمیت می‌شناسد.
مشاور وزیر نفت کشورمان نیز در این همایش گفت: با اقداماتهای انجام گرفته در چند ماه گذشته بیش از ٤٠٠ میلیون دلار انواع مختلف کالا برای کشور ترکمنستان معرفی شده و بیش از سه هیئت ترکمن از شرکتهای ایران بازدید کردند.
محمد‌تقی امانپور افزود: همچنن طی مدت اخیر هیاتی ٣٤ نفره به دستور وزیر نفت به کشور ترکمنستان سفر کرد و با شرکتهای ترکمنی درباره صادرات کالا و خدمات فنی - مهندسی مذاکره‌های خوبی انجام داد و در این مذاکره‌ها پیشنهادهای خوبی ارائه شد.
نماینده ویژه وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات مهندسی  با بیان اینکه درراستای اجرای سیاست راهبردی برای صادرات به ترکمنستان سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در وزارت نفت در حال پیگیری است، افزود: برنامه کوتاه مدت این است که به سرعت شرکتهایی که قادر به حضور در بازار ترکمنستان هستند شناسایی و تلاش شود تا حد توان از این شرکتها حمایت شود.