kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷

رزرو نفتکش‌ برای ذخیره نفت

شرکت‌های بزرگ نفتی همچون شل با کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، اقدام به اجاره طولانی مدت نفتکش‌ها برای ذخیره طلای سیاه بر روی دریا کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، بنا به اعلام دلالان نفتی بین‌الملل و کارگزاران نفتکش‌ها، شرکت‌های بزرگ نفتی مانند شل، ویتول، و ترافیگوارا، اقدام به اجاره برخی نفتکش‌ها به مدت حدود سال کرده‌اند تا نفت خام خود را در این نفتکش‌ها و بر روی دریا ذخیره کنند.
این شرکت‌ها قصد دارند، تا زمان تثبیت قیمت‌ها نفت مازاد خود را از این طریق ذخیره کنند.
اتفاق مشابهی نیز در زمان بحران‌های اقتصادی در سال 2009 روی داده است که 100 میلیون بشکه نفت از این طریق در جهان ذخیره شده بود و شرکت‌ها برای فروش آنها به قیمت بالاتر اقدام به نگهداری و انبار این حامل انرژی کرده بودند.
بنا به گزارشات، شرکت ویتول، بزرگ‌ترین فروشنده و دلال نفت مستقل در جهان اقدام به اجاره یکی از بزرگ‌ترین نفتکش‌های جهان با ظرفیت سه میلیون بشکه نفت کرده است.
این اقدام شرکت‌های نفتی با نام «کونتانگو» در جهان شناخته می‌شود و زمانی روی می‌دهد که هزینه‌های تولید نفت بیشتر از قیمت فروش آن در بازارهای جهانی باشد و فروش آن در شرایط کنونی صرفه اقتصادی نداشته باشد.
ذخیره نفت در این نفتکش‌ها این فرصت را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند که در زمانی که تقاضا افزایش یافت، این میزان نفت ذخیره شده را با قیمت بالاتری در بازار بین‌الملل به فروش برسانند.