kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
با پایان یافتن عملیات لایروبی

کشتی‌های غول پیکر بار دیگر به اروندرود برمی‌گردند

با توافقات انجام شده میان دو دولت ایران و عراق رودخانه اروند پس از سال‌ها دوباره پذیرای کشتی‌های غول پیکر خواهد شد.


با مشارکت کارشناسان دریایی دو کشور بنا شده عملیات لایروبی رودخانه اروند در فاصله دو هفته تا یک ماه آینده آغاز شده تا با به سرانجام رسیدن آن بار دیگر یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های فعال در منطقه، توانایی پذیرایی از کشتی‌های بزرگ را داشته باشد.
این رود در طول سال‌های گذشته بارها از سوی ایران مورد پاک‌سازی قرار گرفته و در چند مرحله برای فعالیت دوباره کشتیرانی آماده شداما باقی‌ماندن برخی مین‌های دریایی از سال‌های جنگ همچنان به عنوان موانع اصلی کشتیرانی در این رود بوده است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی با انجام عملیات لایروبی در آینده نزدیک این رودخانه خواهد توانست کشتی‌های با حجم 12 هزار تن را پذیرا باشد که این مسئله با توجه به این که در حال حاضر حداکثر توان پذیرش این رود کشتی‌های 5000 تنی است نشان دهنده آینده روشن اروند خواهد بود.
همچنین بحث اتصال ریلی ایران و عراق بناست از این رود عبور کند. که طراحی این پل به شکلی است که در ارتفاعی بالا و به صورت متحرک ساخته می‌شود تا مشکلی بر سر راه کشتی‌های بزرگ برای عبور از این رودخانه نیز بار دیگر قرار نگیرد. با همکاری‌های دریایی و بندری ایران و عراق، اروند رود بار دیگر مانند گذشته جایگاه اقتصادی خودرا به دست خواهد آورد.