kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷

پیشینه هنر سفالگری استان سمنان مربوط به شهر دامغان است

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: اوج هنر سفالگری در این استان مربوط به تپه حصار در نزدیکی شهر دامغان بوده و پیشینه آن به 6 هزار سال پیش از این برمی‌گردد.


جعفر صفاخواه افزود: سفالگری یکی از قدیمی‌ترین صنایعی است که بدست بشر به وجود آمده و زادگاه آن ایران است و اولین نمونه‌های سفال متعلق به حدود 10 هزار سال قبل و مربوط به ساکنان کوه‌های بختیاری است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: در 3500 سال پیش از میلاد چرخ سفالگری ساده‌ای که با دست حرکت می‌کرد، ساخته شد که بعدها به تدریج جای خود را به چرخ پایی سفالگری در زمینه ساخت فرآورده‌های دستی داد.
صفاخواه، پیشینه این هنر در استان سمنان را 6 هزار سال برشمرد و گفت: در حال حاضر نیز سفالگری در استان سمنان به علت مرغوبیت خاک و اقلیم کویری از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون کارگاه‌های بسیاری در استان سمنان در این زمینه مشغول فعالیت هستند و حضور اساتید مطرح در این زمینه نیز این استان را به قلب این هنر تبدیل کرده و بخش مهمی از تولیدات دستی هنرمندان این استان به خارج از استان‌ صادر می‌شود.