kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
به بهانه مبارزه با تروریست‌ها صورت گرفت

بمباران تاسیسات نفتی سوریه در دیرالزور از سوی ائتلاف آمریکایی ضد داعش

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به بهانه حضور تروریست‌ها در دیرالزور در شرق سوریه، تاسیسات نفتی این منطقه را بمباران کرد.


به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا، روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز به تاسیسات نفتی منطقه دیرالزور حمله کرد و بلافاصله مدعی شد که این تاسیسات تحت کنترل گروه تروریستی داعش بود!
در جریان این حمله هوایی که 6 بار صورت گرفت، 5 مرکز دپوی نفت خام و یک لوله نفت هدف قرار گرفت که خسارات زیادی به این تاسیسات نفتی وارد شد.
«ائتلاف ضد داعش» به رهبری آمریکا به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش بارها تاسیسات زیربنایی و مراکز اقتصادی سوریه از جمله پالایشگاه‌ها، مخزن‌های ذخیره‌سازی سوخت و پایانه‌های سوخت را هدف قرار داده است. این در حالی است که همین یکی دو روز پیش پارلمان عراق به همراه شمار زیادی از مقامات محلی عراق تاکید کردند آمریکا به تروریست‌های داعش کمک‌های فنی، تسلیحاتی، نظامی و مالی می‌کند.
چند هفته پیش نیز ائتلاف به اصطلاح ضد داعش چهار حلقه چاه نفت در میدان نفتی جفرا و تاسیسات گازی کونیکو در استان دیرالزور را به همین بهانه هدف حملات هوایی خود قرار داد.به اعتقاد کارشناسان، داعش بهانه خوبی برای رژیم صهیونیستی و آمریکا شده تا زیرساخت‌های سوریه را نابود کنند.
از سوی دیگر یک مقام ارشد وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که مقام‌های ترکیه و آمریکا برای دستیابی به توافق نهایی در خصوص آموزش و تجهیز نیروهای «مخالف سوری» در خاک ترکیه به مراحل نهایی نزدیک شده‌اند.بر اساس این طرح قرار است در مرحله اول 1500 تا 2000 نفر از مخالفان سوری (بخوانید تروریست‌ها) در ترکیه آموزش ببینند و حدود 100 نفر از نظامیان آمریکایی به آنها آموزش بدهند.آموزش این نیروها قرار است از ماه مارس (فروردین) آغاز شود و برنامه‌های مشابهی نیز در اردن و عربستان سعودی اجرا شود.
هدف این برنامه، آموزش 15 هزار تروریست طی دو سال آینده برای مقابله با نظام سوریه عنوان شده است.
سفر مک‌کین به سوریه!
این در حالی است که دمشق در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل از سفر غیرقانونی «جان مک‌کین» سناتور جنگ‌طلب آمریکایی و برخی دیگر از دیپلمات‌های خارجی به سوریه شکایت و آن را نقض حاکمیت این کشور اعلام کرد.
بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل این تحرکات را نقض آشکار حاکمیت سوریه و قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص سوریه ارزیابی کرد.
مک‌کین نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه مه سال 2013 میلادی در راستای تحرکات مداخله‌آمیز به سوریه سفر و با شماری از عناصر تروریستی دیدار کرد.
تحولات میدانی
نیروهای ارتش سوریه بر تمام نقاط اساسی منطقه القلمون واقع در حومه دمشق تسلط پیدا کردند.
همزمان با پیشروی نیروهای ارتش در این منطقه نیروی هوایی ارتش نیز حملات متعددی را به مواضع تروریست‌ها انجام داد که به کشته شدن ده‌ها تروریست منجر شد.
ارتش سوریه همچنین تلاش عناصر مسلح برای نفوذ به خط مقدم ارتش سوریه و مواضع آن در دست الزبدانی را ناکام گذاشتند.
در مناطق دیگر سوریه نیز ارتش سوریه به پیروزی‌های زیادی دست یافتند و تلاش تروریست‌ها برای تسلط بر مناطق و بزرگراه‌های مهم و استراتژیک را با شکست مواجه کردند.
این در حالی است که نیروهای کرد موفق شدند بعد از یک سری نبردهای سنگین با گروه تروریستی داعش منطقه موسوم به «مربع امنیتی» در کوبانی را به کنترل خود درآوردند.