kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
پادشاه عربستان به کما رفت

کارشناسان: پس از ملک‌عبدالله نفت به 200 دلار می‌رسد

برخی رسانه‌های خارجی پیش‌بینی کرده‌اند در صورت مرگ پادشاه عربستان، قیمت هر بشکه نفت می‌تواند به 200 دلار هم برسد.


در حالی که آل سعود یک «قمار نفتی» را به راه انداخته است و با افزایش تولید نفت خود قیمت آن را تا 55 دلار پایین آورده است، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت مرگ «ملک عبدالله» قیمت نفت افزایش می‌یابد.
در این ارتباط سایت دیپلماسی ایرانی به نقل از «عماد مشتاق تحلیلگر بازارهای نوظهورنوشت: «در صورت مرگ «ملک عبدالله» و بروز مشکلات مربوط به جانشین وی، سیاست کنونی نفتی آل سعود دیگر مطرح نخواهد بود و شکست خواهد خورد چرا که ادامه چنین سیاستی نیاز به اراده قوی و قدرت زیاد دارد!
از سوی دیگر وب سایت «بیزینس اینسایدر» نیز با بررسی شرایط وخیم پادشاه عربستان اعلام کرد: «احتمال تغییر در سیاست نفتی عربستان وجود دارد.»
خبرگزاری تسنیم اما به نقل از پایگاه، خبری «احرار الحجاز» نوشت: تحولات سیاسی و نیز اقتصادی در عربستان این روزها روند شتابانی پیدا کرده است و چه بسا با مرگ پادشاه این کشور، بهای هر بشکه نفت به مرز 200 دلار هم برسد.
این پایگاه خبری اعلام کرد که آل سعود درگیر چالش‌های سیاسی و اقتصادی زیادی است و کاملا طبیعی است که مرگ «ملک عبدالله» صادرات نفت عربستان به بازارها را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه بهای نفت حتی تا 200 دلار نیز افزایش یابد.
پادشاه به کما رفت
حال پادشاه عربستان به هیچ‌وجه خوب نیست. پادشاه 90 ساله در دو سال گذشته چهار عمل جراحی داشته است. سن بالا، اضافه وزن، سرطان و مصرف بیش از اندازه سیگار تنها برخی از مشکلات «عبدالله بن عبدالعزیز» است. این بار نیز «بیماری» عرصه را بر وی تنگ کرده و این پادشاه فرتوت را نیازمند «لوله‌های تنفسی» کرده است. اما گویا وضع این بار «بغرنج‌تر» شده است. گفته می‌شود وی اکنون به کما رفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه فلسطینی «المنار» نوشت پادشاه عربستان به کما رفته است. منابع آگاه در مصاحبه با «المنار» با اشاره به اینکه اوضاع جسمی «ملک عبدالله» به‌رغم سانسور شدیدی که از سوی دولت این کشور اعمال می‌شود، دشوار و خطرناک است، افزودند: نشست‌های بین شاهزادگان و مقامات عالی‌رتبه آل سعود از اوضاع  دشوار پادشاه حکایت دارد.
این روزنامه فلسطینی همچنین اشاره کرد که همزمان با «کمای»‌پادشاه عربستان و احتمال وقوع درگیری بین جانشینان وی، یک هیئت سیاسی و امنیتی از آمریکا به ریاض اعزام شده است.
«المنار» هدف از سفر این هیئت را مقابله با پیامدهای بیماری «ملک‌ عبدالله» و نگرانی از درگیری داخلی در خاندان حاکم عربستان برشمرد و افزود: «درگیری‌های داخلی در عربستان از سه سال گذشته بروزیافته اما به عرصه عمومی کشیده نشده است.»
همچنین یک منبع دیپلماتیک غربی در ریاض با تاکید بر اینکه «پادشاه عربستان هوشیاری خود را هنگامی که به بیمارستان گارد ملی ریاض منتقل شده‌، از دست داد» گفت: «صدور بیانیه از سوی دیوان پادشاهی برای جلوگیری از درز شایعاتی که از مرگ «ملک عبدالله» در محافل شاهزادگان منتشر شده بود، صورت گرفت.»
اوضاع در خاندان آل سعود به شدت متشنج شده است. بیش از هفت هزار شاهزاده سعودی منتظرند تا با مرگ «ملک عبدالله» شانس خود را در قالب گروه‌های مختلف برای کسب قدرت آزمایش کنند.
در همین ارتباط موسسه «فریدم هاوس» که میزان دموکراسی را در کشورهای مختلف اندازه‌گیری می‌کند با اشاره به چالش‌های مختلف، سال 2015 را سال فروپاشی این خاندان اعلام کرده است. این موضوع با توجه به احتمال مرگ پادشاه این کشور می‌تواند با واقعیت همخوانی داشته باشد.
از سوی دیگر بیماری و کمای پادشاه عربستان بورس این کشور را نیز در بازارهای جهانی با سقوط مواجه کرده است.
تحرکات داعش
اما جدای از  این عوامل گروه تروریستی «داعش» که روزی با پرچم سعودی‌‌ها مردم بی‌گناه سوریه و عراق حمله می‌کرد همزمان با انتشار این اخبار تحرکات خود علیه این کشور را آغاز کرد.
در همین ارتباط خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که داعش با انجام یک حمله انتحاری در مرز عربستان با عراق موفق شد فرمانده  مرزبانی شمال عربستان را به همراه چند تن از سربازان همراه او به هلاکت برساند. این برای اولین بار است که این گروه تروریستی عملیاتی را علیه آل‌سعود انجام می‌دهد.
در مجموع باید گفت آل سعود مانند پادشاهش به «کما» رفته است و اقدامات نسنجیده این خاندان از جمله استفاده سیاسی از «نفت» نیز نمی‌تواند به بهبود اوضاع آن کمکی بکند.