kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی وعده داد

قطع واردات برنج در سال جاری

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: میوه موردنیاز شب عید از تولیدات باغداران کشور تامین می‌شود و امسال حتی یک کیلوگرم مرکبات نیز وارد نخواهیم کرد.

خلیل آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در بابل، افزود: امسال نیازی به واردات میوه در کشور نیست و در راستای حمایت از تولیدکنندگان حتی یک کیلوگرم مرکبات نیز وارد نخواهیم کرد.
وی بیان کرد: امسال برای نخستین بار وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار حتی خرید هندوانه و گوجه‌فرنگی را از کشاورزان در دستور کار قرار داد.
وی با بیان این که ایران در تولید محصولات باغی جزو 10 کشور برتر دنیا است، افزود: امروز هیچ‌گونه محدودیتی برای تامین کودشیمیایی کشاورزان وجود ندارد و هر میزان نیاز باشد از تولیدات داخلی تهیه و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 15 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات در بخش مکانیزاسیون کشاورزی شامل ادوات موردنیاز تولیدکنندگان در اختیار کشاورزان قرار داده شد.
وی افزود: مبلغ 9 هزار میلیارد ریال دیگر نیز در آینده‌ای بسیار نزدیک برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی نیز تخصیص خواهد یافت.
آقایی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با تامین نیاز کشور به برنج داخلی، واردات برنج به کشور به طور کامل قطع شد و این در حالی است که در دو سال گذشته در بسیاری از محصولات واردکننده بودیم و حتی در استان مازندران هم واردات برنج داشتیم که به ضرر کشاورزان و شالیکاران بود.
وی گفت: هم‌اکنون نه تنها تعرفه واردات برنج را تا 40 درصد افزایش دادیم حتی ثبت سفارش هم با این درصد بالا پذیرفته نمی‌شود و این یعنی گام اول حمایت از تولید می‌باشد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص 900 میلیارد تومان خط اعتباری جدید برای نهادهای کشاورزی، زیرساخت‌های بخش کشاورزی و تهیه تجهیزات و ادوات کشاورزی خبر داد و گفت: یک میلیارد و 550 میلیون تومان در این بخش هزینه شده است.
وی از تفکیک معاونت زراعی با معاونت باغی به منظور حمایت از محصولات باغی خبر داد و گفت: نیازمند اصلاح ساختار بخش کشاورزی هستیم.
وی تخریب جنگل و خاک در مازندران را بسیار نگران‌کننده دانست و گفت: بر اساس تحقیق به عمل آمده بسیاری از متجاوزان منابع طبیعی و جنگل در استان مازندران افراد غیربومی هستند.