kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱

تولید گاز از سکوی فاز 15 پارس جنوبی آغاز شد

مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی گفت: سکوی فاز 15 پارس جنوبی رسما به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، رضا فروزش اظهار داشت: با اتمام بخش عمده عملیات حفاری و انجام مراحل‌نهایی راه‌اندازی سکوی فاز 15 پارس جنوبی، تولید گاز از این سکو در آب‌های خلیج فارس آغاز شد.
وی افزود: سکوی فاز 15پارس جنوبی پس از انجام موفقیت‌آمیز مراحل نصب و راه‌اندازی تاسیسات فراساحلی خود از دیروز وارد مدار تولید قرار گرفت.
فروزش گفت: با راه‌اندازی سکوی فاز 15 میدان گازی مشترک پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این پروژه از 29 میلیون متر مکعب به 35میلیون متر مکعب افزایش یافت.
وی ظرفیت تولید عملیاتی این سکوی گازی را یک میلیارد فوت مکعب در روز ذکر کرد و افزود: با اتمام بخش عمده عملیات حفاری و راه‌اندازی تعدادی از چاه‌ها در این حوزه، 70 درصد ظرفیت تولیدی  این سکو به میزان تولید روزانه 700میلیون فوت مکعب گاز در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.
فروزش با اشاره به راه‌اندازی چهار ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با ظرفیت روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز گفت: با راه‌اندازی سکوی فاز 15، ظرفیت تولید روزانه گاز شیرین در این پروژه به 35 میلیون مترمکعب رسید که با تکمیل سایر واحدهای فرایندی در بخش خشکی به ویژه الحاق بخشی از تولیدات سکوی 18 پارس جنوبی، میزان تولید ‌نهایی از این فازها طی سال جاری به 40 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.
وی اظهارداشت: با دستیابی به تولید 40میلیون متر مکعبی گاز در این طرح تعهدات تولیدی این پروژه در سال جاری تکمیل خواهد شد.
براساس این گزارش، هدف از توسعه فازهای 15 و 16 تولید و فرآورش روزانه 56/6 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 75 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و تولید سالانه 1/05میلیون تن گاز مایع «LPG» (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.