kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷
وزیر دفاع عراق تأکید کرد

تا نابودی داعش فقط یک شهر فاصله داریم

وزیر دفاع عراق تأکید کرد، با آزادسازی موصل کار تکفیری‌ها و تروریست‌های داعش در عراق به پایان خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، «خالد العبیدی» به خبرنگاران گفت: آزادسازی موصل از دست تروریسم، پایان کار داعشی‌هایی است که همه چیز را در این شهر برخود حلال کرده‌اند. العبیدی همچنین از تجهیز ارتش عراق به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها خبر داد.
وزیر دفاع عراق درحالی از آزادسازی قریب‌الوقوع موصل صحبت می‌کند که نیروهای مسلح عراق با پیشروی‌های خود، حلقه‌ محاصره موصل را تنگ‌تر کرده‌اند. موصل سومین شهر بزرگ عراق است. این شهر از خرداد گذشته به اشغال تروریست‌های داعش درآمده و «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده، ‌این شهر را مقر حکومت خود کرده است.
وزیر دفاع عراق در مورد زمان حمله ارتش به موصل چیزی نگفت هر چند از همان ابتدا مردم موصل با جنایتکاران داعش میانه‌ای نداشتند، ولی اقدامات جنایتکارانه داعش طی هفت ماه اخیر، موجی از نفرت و انزجار را میان مردم این شهر نسبت به تروریست‌ها ایجاد کرده است.
کارشناسان با اشاره به اقدامات وحشیانه تروریست‌های تکفیری نسبت به همه اقوام و مذاهب، می‌گویند که از جمله دستاوردهای بزرگ فعلی مردم عراق، اتحادی است که در بین ملت علیه داعش ایجاد شده است.
تروریست‌های داعش در ادامه همین جنایت‌های کور خود، شب جمعه گذشته سه عالم اهل سنت را در شهر بصره به شهادت رساندند و دو عالم سنی دیگر را نیز زخمی کردند.
آزادسازی 30 روستا
به گزارش واحد مرکزی خبر، نیروهای مسلح عراق 30 روستا در استان الانبار را از لوث عناصر تکفیری داعش پاکسازی کردند.
در این عملیات که در مناطق «العواصل» و «السلایجه» الانبار صورت گرفت، شمار زیادی تروریست کشته شد.
در همین حال، «محمد سالم الغبان» وزیر کشور عراق اعلام کرد: عناصر داعش به خاطر نفوذ دستگاه اطلاعاتی عراق به درون این گروه، در وضعیت شکست روحی قرار دارند. الغبان افزود: رخنه دستگاه اطلاعاتی عراق به بدنه داعش سبب شده است که این گروهک بیش از 100 تروریست‌ را اعدام کند.
حمایت آمریکا از داعش
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،«جاسم الجباره» رئیس کمیته امنیتی استان صلاح‌الدین اعلام کرد، یک هواپیما درحال پرتاب محموله‌های سلاح، مهمات و تجهیزات برای داعش در جنوب شرق استان صلاح‌الدین مشاهده شده است.
طی دو هفته اخیر نیز بارها خبرهایی در مورد حمایت لجستیکی هوایی از داعش گزارش شده است.
ایالات متحده که هم اکنون ائتلاف ضد داعش را رهبری می‌کند، به هیچ وجه مایل نیست دولت بغداد خیلی سریع بر داعش غلبه کند. آمریکا به دنبال یک جنگ درازمدت در عراق است.
سایر رویدادها
* آیت‌الله سید علی سیستانی با صدور فتوایی، هرگونه تعرض به اموال مردم مناطق آزاد شده به دست ارتش را حرام اعلام کرد و از دولت بغداد نیز خواست با متجاوزان به اموال مردم با مشت آهنین برخورد کند.
*‌نخست وزیر استرالیا دیروز وارد بغداد شد و با مقامات عراقی (از جمله همتای خود) دیدار و گفت و گو کرد.
* یک منبع وزارت خارجه عربستان اعلام کرد، این کشور به زودی سفارت خود در بغداد را بازگشایی می‌کند.‌ سفارت عربستان در عراق بعد از حمله صدام به کویت بسته شد.
* سازمان ملل اعلام کرده سال 2014، مرگبارترین سال در عراق بعد‌از 2008 بود.