kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷
گاردین پرده برداشت

غارت قاره سیاه این بار تحت پوشش «توسعه» (گزارش خبری)

13 سازمان غیردولتی مستقر در انگلیس و آفریقا طی گزارش مشترکی، بخشی از غارت پنهان و بی‌وقفه قاره سیاه توسط غرب را فاش کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش داد، 13 سازمان و نهاد غیردولتی که در انگلیس و برخی کشورهای آفریقایی مستقر هستند، طی تحقیقات گروهی خود، از «استثمار شدید» مردم فقرزده آفریقا به دست شرکت‌های دولتی و غیردولتی غربی پرده برداشتند.
بر اساس این تحقیقات، هرچند کشورهای مناطق جنوبی صحرای آفریقا سالانه 134 میلیارد دلار از غرب به صورت «وام»، سرمایه‌گذاری خارجی  و کمک‌های توسعه از غرب دریافت می‌‌کنند، اما سالانه 192 میلیارد دلار به این وام‌دهندگان غربی سود می‌رسانند؛ رقمی که 58 میلیارد دلار بیشتر از رقم وام است! در زبان آکادمیک، از منطقه زیر صحرای آفریقا تحت عنوان کشورهای «درگیر معیشت» و «بسیار فقیر» نام می‌برند.
طبق گزارش فوق، فرانسه و دیگر کشورهای ثروتمند اروپایی سالانه 30 میلیارد دلار به صورت «کمک توسعه» به کشورهای آفریقایی می‌دهند، اما در مقابل، شش برابر آن را برمی‌گردانند! مثلث طلایی که راس آن در جنوب لیبی و زاویه غربی آن در نیجر و زاویه شرقی‌اش نیز در سودان قرار می‌گیرد، دارای معادن بسیار  غنی و استراتژیک است. نیجر و مالی از تامین‌‌کنندگان اصلی اورانیوم فرانسه هستند!
گاردین به نقل از 13 سازمان مذکور می‌افزاید، غربی‌ها سعی می‌‌کنند با راه انداختن تبلیغات در مورد کمک‌های خود به آفریقا، واقعیت را تحریف کنند و حقیقت این است که دولت‌ها و شرکت‌های غربی در صدد خشکاندن منابع آفریقا هستند.
این گزارش تصریح می‌کند، تنها شرکت‌های چند ملیتی سالانه 46 میلیارد دلار از مناطق جنوب صحرای آفریقا به جیب می‌زنند.
«مارتین دروری» مدیر سازمان «اقدام در زمینه فقر و سلامت» در ارتباط با استثمار آفریقا  گفت: برداشت افکار عمومی این است که انگلیس از طریق کمک‌های مالی، به یاری آفریقا شتافته است، این در حالی  است که این کشور هر ساله میلیاردها دلار از آفریقا خارج می‌‌کند.
وی افزود: «واضح‌تر بگویم، این یک غارت پایدار است نه دست و دلبازی و بذل و بخشش!.»