kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸

قیافه دیدنی سردبیر «راه مردم»(خبر ویژه)

سردبیر روزنامه توقیف شده به جرم اهانت به حکم قرآنی قصاص، روزنامه جدیدی را منتشر می‌کند.

محمد قوچانی به ایرنا گفت روزنامه «راه مردم» از روز شنبه منتشر می‌شود و مدیر مسئول آن احمد ستاری است.
قوچانی پیش از این سردبیری روزنامه آسمان را برعهده داشت که به خاطر غیرانسانی خواندن  حکم الهی و قرآنی قصاص- از زبان یک عضو گروهک مرتد جبهه ملی- توقیف شد.
عضویت کسانی چون قوچانی و لیلاز و... در شورای مرکزی کارگزاران باعث شد محمد هاشمی چند ماه پیش از عضویت در این حزب و دبیری سیاسی آن استعفا دهد و هشدار دهد که سرنوشت حزب تندروی مشارکت در انتظار کارگزاران است.
مجله مهرنامه - تحت مدیریت قوچانی- چند ماه پیش کارگزاران را حزبی که لیبرالیسم آن می‌تواند محافظه‌کاری و دموکراسی را به هم پیوند دهد و جاده صاف‌کن دموکراسی باشد، یاد کرد.
نیک‌آهنگ کوثر کاریکاتوریست نشریاتی چون همشهری، نشاط، عصرآزادگان، اخبار اقتصاد، صبح امروز، آفتاب امروز، مشارکت، بهار، ایران فردا... - که هم‌اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد و دوره‌ای طولانی با قوچانی همکاری داشته- چند سال پیش در خاطرات خود با اشاره به احمد ستاری (مدیر مسئول فعلی راه مردم) نوشت: «بسیاری از شما نام احمد- س را هم نشنیده‌اید. او را ژنرال می‌نامیدند و بسیاری بدون اجازه‌اش آب نمی‌خوردند.
در ماجرای دادگاه کرباسچی دو بار نامش مطرح شد و از کرباسچی پرسیدند چرا چاپخانه متعلق به شهرداری را به قیمتی بسیار نازل به‌ «س»  فروخته است. «س» زمانی مدیر کل مطبوعات داخلی بود و چند ماهی سردبیر همشهری شد.... با راه افتادن صبح امروز (به مدیر مسئولی سعید حجاریان)‌«س» عملا سکاندار روزنامه بود... زمانی که روزنامه‌های صبح امروز و آفتاب امروز توقیف شدند، گفته می‌شود سود «س» بالغ بر 750 میلیون تومان بود. در روزگاری که اکثر روزنامه‌ها ضرر می‌دادند، او توانست ساختمان دیگری برای صبح امروز خریداری کند... هزینه اصلاح‌طلبی را روزنامه‌نگاران دادند ولی آدم‌های پشت پرده‌ای چون «س» نه تنها هزینه ندادند که هزینه‌های بقیه را در قلک اندوختند.
... بهار 76 اوج کار ما در همشهری بود... ویژه‌نامه‌های انتخاباتی ستاد خاتمی را که حاجی مسئول آن بود، در همشهری صفحه‌بندی و چاپ می‌کردند ولی به دلیل منع قانونی به نام روزنامه‌‌های دیگر چاپ می‌شد... همشهری موسسه عریض و طویلی بود، کاغذبازی در اوج و عشق خدمت ته چاه افتاده بود.
روابط پشت پرده، مثلث‌های عشق، ارتباطات فراازدواجی و... تا آنجا که دو تن از مدیران مجبور به رفتن از مجموعه شدند... (تفصیل این ماجرا در سایت کاریکاتوریست مذکور آمده است)... رواج روابط غیرحرفه‌ای بخصوص در روزنامه‌های تازه شکل گرفته اقتصادی از حالت نهفته، تبدیل به روال عادی می‌شود در گرفتن آگهی، پورسانتاژ، جذب دختران خبرنگار فاقد کیفیت ژورنالیستی و واجد کیفیات فیزیکی... بعدا در روزنامه‌های دیگر دیدم که چگونه مدیر فلان وزارتخانه می‌تواند اخبار مورد نظرش را در مطبوعات مورد نظر به چاپ برساند و اخبار انتقادی را راهی سطل زباله کند، فقط کمی خرج دارد. یادمان می‌رود که با چه هدفی وارد مطبوعات شده‌ایم... وقتی روزنامه لطیف صفری (نشاط) توقیف شد، (شمس‌الواعظین) با صاحب مجوز عصر آزادگان به توافق رسید. حس کردم که صفری از پشت خنجر خورده و کسی آنچنان تحویلش نمی‌گیرد... سر خم کردن جلوی (عطریانفر) خیلی سخت بود... آمده بود اخبار اقتصاد و دنبال شمس می‌گشت. آمده بود آنجا تا قرار آگهی کارگزاران با عصر آزادگان را بگذارد و همان مسئله‌ای شد که بعدها میان بچه‌های مطبوعات دهان به دهان گشت. طرفداری شمس از هاشمی به بهانه 48 میلیون تومان آگهی... بچه‌های عصر آزادگان سر چرخش مشهود به آن سمت معترض بودند. قیافه محمد قوچانی هم دیدنی بود و گاه شمس مجبور می‌شد برای رد گم کردن، مطلبی انتقادی علیه هاشمی چاپ کند. هر وقت سر و کله فرنود آنجا پیدا می‌شد می‌توانستیم حدس بزنیم آگهی جدیدی، عکس جدیدی انداخته یا...».