kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۶۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰

ارزش‌گذاری قیمت پرسپولیس و استقلال توسط یک شرکت خارجی

آخرین خبرها از واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری برند این دو باشگاه توسط یک گروه تخصصی ارزش‌گذاری برند در داخل و خارج در حال انجام است.

در حالی که بعد از به نتیجه نرسیدن جلسه 15 آذر هیئت واگذاری در خصوص واگذاری سرخابی‌ها، بازپرس شعبه 15 دادسرای عمومی و انقلاب دو روز بعد و در 17 آذر ماه در نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان خواستار توقف روند واگذاری باشگاه پرسپولیس به علت پرونده‌های مفتوح در سالهای 1390 تا 1392 شده بود که آخرین اخبار از نزدیک شدن به زمان واگذاری این دو باشگاه خبر می‌دهد.
در همین خصوص خبرگزاری ایسنا خبر داد که  قیمت‌گذاری «برند» این دو باشگاه توسط یک گروه تخصصی ارزشگذاری برند در داخل و خارج در حال انجام است و چون برند باشگاه در ارزشگذاری آن مهم است، علاوه بر یک موسسه داخلی، یک شرکت بین‌المللی نیز در حال قیمت‌گذاری برند این دو باشگاه است. بنابراین ارزش‌گذاری برند این دو باشگاه توسط کارشناسان دادگستری، مرکز ارزش‌گذاری برند در داخل کشور و یک مرکز ارزش‌گذاری بین‌المللی که تخصص ارزش‌گذاری روی قیمت گذاری باشگاه‌های دنیا را دارد ،کار قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد و مسئولان منتظر ارائه تاییدیه ارزش‌گذاری برند در این مرکز هستند.  همچنین به دلیل اینکه قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه منوط به تعیین میزان بدهی‌های آنها است، لذا قیمت‌گذاری سهام نیز توسط گروه دیگر در حال انجام است و به محض اینکه میزان بدهی و دارایی این دو باشگاه مشخص شود اقدامات واگذاری انجام خواهد شد و چون باشگاه‌ها سودآوری ندارند قیمت‌گذاری براساس ارزش روز خالص دارایی محاسبه می‌شود به طوری که در این محاسبه دارایی‌های شرکت از بدهی‌ها کسر شده و مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
در این میان موضوعی که اهمیت زیادی دارد قیمت‌گذاری این دو باشگاه و نحوه تعیین آن است، زیرا قیمتی که در سال‌های گذشته برای این دو باشگاه تعیین شده بود، موجی از اعتراضات را به وجود آورد و مانع از واگذاری شد. این در حالی است که بنا بر اعلام برخی منابع خبری اگر دو باشگاه مرغوبکار و درفشی‌فر به استقلال و پرسپولیس واگذار شود، قیمت در نظر گرفته شده بیش از 200 میلیارد تومان است، اما اگر این دو ورزشگاه در قیمت‌گذاری لحاظ نشود، قیمت 150 میلیارد تومانی برای هر یک از این دو باشگاه در نظر گرفته شده است.