kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۳۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
با وجود سرویس‌دهی نامناسب به زائران اربعین

وزیر ارتباطات از اپراتورهای تلفن همراه تشکر کرد!

در شرایطی که اغلب زائران ایرانی حاضر در اربعین حسینی وضعیت مکالمه در این ایام را مساوی با «هیچ» عنوان کردند، وزیر ارتباطات از تلاش‌های شبانه‌روزی ستاد مدیریت ارتباطات در شرکت زیرساخت قدردانی کرد!

سرویس اجتماعی-

در آستانه اربعین حسینی، ستادی برای روان‌سازی ترافیک ارتباطات ایران و عراق به ریاست معاون وزیر تشکیل شد که نمایندگانی از شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل در آن عضو بودند. با این وجود، بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از زائران ایرانی حاضر در اربعین حسینی، وضعیت مکالمه بود.
میزان ترافیک ارتباطی بین دو کشور ایران و عراق، در شرایط عادی به طور میانگین روزانه 150 هزار دقیقه است که در این ایام به 2/5 میلیون دقیقه در روز افزایش یافت. از 24 میلیون دقیقه مکالمه بین دو کشور، 15/8 میلیون دقیقه ترافیک صادره و 8/2 میلیون دقیقه ترافیک وارده بوده است. 50 درصد از ترافیک به شرکت همراه اول، 35 درصد به شبکه ثابت و مابقی به شرکت ایرانسل و سایر اپراتورها مربوط می‌شود.
الکامپ یا تلکام؟!
جالب توجه است که پیک ترافیک در این ایام مصادف با 18 و 19 آذرماه (روزهای سوم و چهارم برگزاری نمایشگاه الکامپ) بود. در این زمان محمود واعظی -وزیر ارتباطات- در حالی که زیرمجموعه وی نمایشگاه ملی الکامپ را رسما بایکوت نموده بودند، برای حضور در نمایشگاه تلکام‌ دوحه، به قطر سفر کرده بود!
میانگین مکالمه ؛ 1 دقیقه!
طبق گزارش‌ها، هر سال 15 الی 17 میلیون زائر در مراسم اربعین حسینی حضور دارند که منابع غیر رسمی امسال این رقم را 20 تا 21 میلیون گزارش کرده‌اند. طبق اطلاعات رسمی منابع ایرانی، امسال 1/5 میلیون زائر ایرانی به طور رسمی و با پاسپورت به عراق سفر کرده‌اند، هر چند آمار زائرانی که به صورت غیررسمی راهی شده‌اند حدود 3 میلیون نفر تخمین زده می‌شود.به این ترتیب آمار 2/5میلیون دقیقه مکالمه برای 4 میلیون زائر ایرانی، حکایت از آن دارد که به طور میانگین هر زائر ایرانی در یک روز 1 دقیقه مکالمه نیز با خانواده نداشته‌ است! اقدامات این ستاد در حالی انجام شده که اغلب زائران بازگشته از عراق نسبت به وضعیت مکالمه در ایام اربعین به شدت معترض‌اند.
معضل آنتن‌دهی
زائران اذعان داشته‌اند که پس از عبور از مرز و در کشور عراق «آنتن‌دهی» وجود نداشته‌ و تجربه اغلب آنها از وضعیت مکالمه، به برقراری موردی مکالمه با مکافات منجر شده است.
یکی از اپراتورها دراین باره با اشاره به دشواری وضعیت، به فارس گفته است: اپراتورهای عراق ظرفیت پاسخ‌گویی به این حجم از تماس‌ها را نداشتند. مشکل عمده آنجا بود که جمعیت در دو نقطه و نه در تمام کشور عراق جمع شده‌ بودند و این جمعیت متمرکز پیوسته در حال حرکت بود. از سوی دیگر به دلیل پر بودن کانال‌های ترافیکی و عدم موفقیت در برقراری تماس، تلاش زائران و خانواده در ایران برای تماس مجدد ادامه می‌یافت و این تلاش‌ها بار مضاعفی را بر کانال‌های مسدود شده اضافه می‌کرد.
شایان ذکر است مراسم اربعین سالانه با حضور میلیون‌ها زائر ایرانی و سیل عاشقان حسینی از کشورهای مختلف منطقه و فرامنطقه‌ای برگزار می‌شود و مشخص نیست علت غافلگیری و سهل‌انگاری «دولت» در خدمات‌رسانی به مردم از چه جهت بوده است.
چه باید کرد؟
شایسته است وزیر ارتباطات و سایر مجموعه‌های دولتی، به جای تقدیر و تشکر از ضعف‌های مشهود، تلاش برای رفع مشکلات در سال‌های آینده را از همین امروز آغاز کنند. نصب دکل‌های بی‌تی‌اس موبایل برای پوشش‌دهی مسیر 200 کیلومتری که زائران ایرانی تا کربلا برای دریافت سرویس‌های مکالمه نیازمند آن هستند، به طور حتم وابسته به «سرمایه‌گذاری هنگفتی» نیست! هر چند دولت با یک برنامه‌ریزی ساده می‌تواند به جای افزایش بار اپراتورها، با ارائه طرح «فراملی» پوشش‌دهی ترجیحی شبکه اینترنت بی‌سیم- wifi- را برگزیده و سرویس‌دهی به همه 20 میلیون زائر حسینی در ایام اربعین را با استفاده از زیرساخت‌های اینترنتی عهده دار شود. به این ترتیب علاوه بر حل مشکلات ارتباطی همه زائران، تبلیغ مناسبی برای برندهای ارتباطات آنلاین ایرانی، همچون «بیسفون» و «ساینا» با امکان سرویس‌دهی به مشتریان در تمام طول سال نیز فراهم می‌گردد.
همچنین ارائه سرویس‌های اینترنتی به زائران، علاوه بر کاهش بار ترافیک مکالمات اپراتورها، خدمت مناسبی در جهت مخابره اخبار پیرامونی این گردهمایی عظیم مردمی در فضای جهانی فراهم خواهد آورد.