kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۳۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
دبیر علمی کنگره انجمن متخصصان پوست ایران:

کمپانی‌های خارجی داروهای غیرقانونی را در ایران آزمایش می‌کنند!

دبیر علمی چهاردهمین کنگره سالانه انجمن متخصصان پوست ایران از آزمایش غیرقانونی داروهای کمپانی‌های داروسازی خارجی بر روی مردم ایران خبر داد و گفت: برخی از این شرکت‌ها عاملان خود را با روپوش سفید به داخل داروخانه‌ها نفوذ داده‌اند. واردات ژل‌های تقلبی چند سال پیش نیز فاجعه‌آفرین بود.


سرویس اجتماعی-

 پروانه ساکت دبیر علمی چهاردهمین کنگره سالانه انجمن متخصصین پوست ایران در نشست خبری این کنگره اظهار داشت: محصولات آزمایشی و تأیید نشده کمپانی‌های خارجی بدون کنترل وارد کشور شده و برخی شرکت‌ها و افراد با تجویز این داروها نتیجه آنها را بررسی می‌کنند و چنانچه نتایج و عوارض نامناسبی داشت از بازار جمع می‌شود.
وی زیبایی پوست را کاری نیازمند فکر و استراتژی دانست و تصریح کرد: زیبایی کاری اورژانسی و یک‌‌شبه نیست و مردم نباید فریب تبلیغاتی مانند یک‌شبه زیبا شوید و نظایر اینها را بخورند.
ساکت درمان زیبایی را از نظر زمانی و مالی پرهزینه دانست و خاطرنشان کرد: درمان زیبایی کاری طولانی‌مدت است و به تبع همین طولانی مدت بودن هزینه زیادی دارد چرا که هم داروها گران‌قیمت‌ هستند و هم تجربه یک متخصص پوست گران‌قیمت است بنابراین زمانی که کسی خدمتی را به قیمت پایین ارائه می‌کند قطعاً به آن شک کنید.
وی افزود: یکی از مشکلات ما درباره مواد تزریقی به پوست است چرا که بسیاری از این مواد غیراستاندارد بوده و قاچاق وارد کشور می‌شوند و کنترلی بر آنها نیست بنابراین خود بیماران باید این کنترل و نظارت را انجام دهند و از پزشک بخواهند نام مواد مصرفی و تاریخ مصرف این مواد را به آنها نشان دهد.
ساکت به افراد توصیه کرد: هیچ‌گاه «اولین مصرف کننده» روش یا ماده‌ای خاص نباشند بلکه منتظر نتیجه بمانند و سپس اقدام به آن کار کنند. هرچند متأسفانه در ایران همگان دوست دارند نفر اول در استفاده از  این روش‌ها باشند!
وی در رابطه با بوتاکس به فارس گفت: در رابطه با بوتاکس نیز تنها دو نوع انگلیسی و کره‌ای آن در ایران تأیید شده است اما تولیدات دیگری نیز در بازار وجود دارد که مردم از آن آگاهی ندارند.
دبیر علمی چهاردهمین کنگره سالانه انجمن متخصصین پوست ایران بر اهمیت پوست تاکید کرد و گفت: پوست تظاهرات بسیاری از بیماری‌ها را در خود دارد و بیماری‌های ساده تا سرطان‌ها علائمی در پوست بروز می‌دهند و به همین علت متخصصان پوست در تمام دنیا اهمیت زیادی دارند ولی در ایران بسیاری از پزشکان عمومی یک دوره کوتاه مدت می‌گذرانند و عنوان متخصص پوست و مو را روی تابلو می‌گنجانند!
وی یکی دیگر از مشکلات حوزه پوست را کار تجاری برخی شرکت‌ها دانست و گفت: برخی شرکت‌ها کارکنان خود را در داروخانه‌های سطح کشور پخش کرده‌اند که در داروخانه‌ها روپوش سفید می‌پوشند و گاهی نسخه پزشک را نیز تغییر می‌دهند در حالی‌که هیچ مشاور و فردی حق ارائه هیچ درمانی ندارد.
گفتنی است، بنا بر اطلاعات قطعی بدست آمده ضعف شدید ساختار و کوچکی نهاد مهمی همچون «سازمان غذا و دارو» موجب شده است، مجموعه بزرگی از شرکت‌های چندملیتی داروسازی، بازار ایران را به عنوان «پایلوت» پخش محصولات فاقد مجوز خود انتخاب کنند. هجوم به بازار ایران در سایه غفلت وزارت بهداشت در شرایطی رسمی شده که بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان رشته‌های داروسازی و پزشکی، در همین شرکت‌ها وظیفه «ویزیتور» یا «بازاریاب تجاری» را عهده‌دار شده‌اند. همچنین گروه‌های مختلفی از پزشکان و متخصصان و مدیران بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها به واسطه تن دادن به شرایط کمپانی‌های تجاری و کنترل بازار مصرف به نفع آنها، از مزایای گسترده‌ای همچون نوسازی رایگان محیط کار، سفرهای خانوادگی خارج از کشور، کسب اقامت و جواز کار در کشورهای توسعه یافته و تسهیلات و تخفیفات تشویقی محصولات تجاری بهره‌مند می‌شوند.
هم اکنون بخشی از داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری، داروهای ضد افسردگی و محصولات پوستی خارجی موجود در بازار ایران، با «منع مصرف» و «ابطال مجوز» در کشورهای سازنده همچون فرانسه و آلمان و آمریکا مواجه هستند و به منظور فائق آمدن بر هزینه‌های سنگین «شکست برنامه تجاری»، بازار توزیع محصولات را به سمت خاورمیانه و کشورهای آسیای شرقی تغییر داده‌اند.