kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹
در دهه آخر ماه صفر

مشهد مقدس آماده استقبال از 10 میلیون زائر است

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: امکانات لازم برای خدمت‌رسانی به 10 میلیون زائر به حرم مطهر امام‌رضا(ع) در دهه آخر ماه صفر فراهم شده است.


«محمود ممتاز» در جمع خبرنگاران افزود: بخشی از این خدمات ویژه هیئت‌های مذهبی و زائران پیاده در نظر گرفته شده که افزون بر حرم مطهر در ایستگاه‌های صلواتی مستقر در راههای منتهی به مشهد و درون شهر ارائه می‌شود.
وی در ادامه همچنین گفت: با توجه به حضور گسترده هیئت‌های مذهبی در این ایام صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر امام‌رضا(ع) ویژه آقایان و سایر صحن‌های مقدس اماکن متبرکه ویژه خانواده‌ها در نظر گرفته شده‌اند.
او افزود: همچنین امسال رواق‌های مبارکه دارالحجه و دارالمرحمه به منظور عزاداری از ساعت 24 هر شب تا چهار صبح در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار می‌گیرند.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: 35 ایستگاه صلواتی برون‌شهری و درون‌شهری برای پذیرایی از زائران پیاده حرم مطهر امام‌رضا(ع) استقرار یافته است.
وی گفت: در این ایستگاه‌ها 300 هزار وعده اصلی غذا و میان وعده اسکان، خدمات درمانی و فرهنگی برای زائران پیاده در نظر گرفته شده است.
دبیر ستاد میقات الرضا(ع) گفت: بیش از 10 هزار زائر تاکنون در 6 استان، در 97 پایگاه میقات‌الرضا(ع) با عنوان پایگاه‌های «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» اسکان داده شدند.
وی گفت: این پایگاه‌ها شامل 22 پایگاه در خراسان شمالی، 30 پایگاه در خراسان رضوی، هفت پایگاه در خراسان جنوبی، 20 پایگاه در سمنان، 12 پایگاه در مازندران و 6 پایگاه نیز در گلستان است که به صورت فعال و شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام هشتم(ع) هستند.
ذوالفقاری افزود: در این پایگاه‌ها علاوه بر اسکان، خدمات رفاهی و فرهنگی به زائران پیاده ارائه و اطلاعات راه و مسیرهای پیش‌رو توسط بنرهای نصب شده در مسیر به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی گفت: مبلغان مذهبی نیز به منظور اقامه نماز جماعت و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی به همه پایگاه‌های مسیر زائران پیاده اعزام شده‌اند.
دبیر ستاد میقات الرضا(ع) با بیان اینکه 95 درصد جمعیت کاروان‌ها دارای سن کمتر از 30 سال و بیشتر آنان از روستاها هستند، گفت: تاکنون بیشترین ورود زائر به خراسان رضوی از استان خراسان جنوبی و از شهرستان فردوس، خواف و رشتخوار گزارش شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه امسال شاهد تعداد بسیار زیاد «کاروان اولی‌ها» هستیم، پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران پیاده تا پایان ماه صفر نسبت به پارسال 20 تا 25 درصد افزایش داشته باشد.