kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳

وزیر اقتصاد رئیس سازمان بورس را تغییر داد

با تصویب شورای عالی بورس و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد فطانت به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شد.


اعضای شورای عالی بورس در جلسه عصر دوشنبه خود، با قدردانی از تلاش‌های گسترده صالح‌آبادی در مدت حدود 8 سال و نیم تصدی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و با توجه به انتصاب وی به عنوان مدیرعامل بانک توسعه صادرات، با استعفای صالح‌آبادی از سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت و محمد فطانت را به عنوان رئیس جدید این سازمان، تعیین کردند.
در حکم وزیر اقتصاد خطاب به فطانت آمده است: نظر به تعهد، تخصص، دانش و توانمندی‌های ارزنده جنابعالی در بازار سرمایه کشور و در اجرای ماده (9) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1384 و تبصره (1) ماده 13 اساسنامه سازمان و با عنایت به مصوبه (110) مورخ 1393/9/24 شورای عالی بورس و اوراق بهادار، به موجب این حکم به سمت «رئیس هیئت مدیره و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار» منصوب می‌شوید.
فطانت که 44 سال دارد، از جمله دانش‌آموختگان دوره‌های اول رشته مدیریت مالی در دانشگاه امام صادق(ع) است که پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی از این دانشگاه، تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و در سال 83، در رشته تحقیق  در عملیات از این دانشگاه مدرک دکتری گرفت.
سکاندار جدید بازار سرمایه در حوزه مباحث مالی نیز دارای سوابقی نظیر عضو هیئت مدیره بانک ملی و معاون اعتبارات این بانک، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، عضو هیئت مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل بانک پارسیان، عضو هیئت مدیره بیمه پارسیان و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، قائم‌مقام مالی و اقتصادی ایران‌خودرو، مدیرعامل ساپکو، عضو هیئت امنا و عضو شورای سیاست‌گذاری صندوق بازنشستگی آینده‌ساز، عضو هیئت مدیره هلدینگ راهبران متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی نفت بوده است.
سمت جدید صالح‌آبادی
از سوی دیگر با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، علی صالح‌‌آبادی رئیس سابق سازمان بورس به سمت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات منصوب شد.وزیر اقتصاد همچنین در حکمی، صالح‌آبادی را به سمت مشاور وزیر در حوزه بازار سرمایه منصوب کرد.
علی صالح‌آبادی که در روز اول آذر سال 1384، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد، در خرداد 85 و  پس از تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رئیس سازمان انتخاب شد و در مدت حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشته است.
در همین حال یک عضو شورای عالی بورس گفت: تشکیل شرکت بورس، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و نیز راه‌اندازی ابزارهای مالی از جمله اقدامات موثر صالح‌آبادی در بورس است.محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص عملکرد علی صالح‌آبادی در بازار سرمایه گفت: از نظر شخصیتی ایشان فردی منضبط، تخصصی، سالم در حوزه اداری، دلسوز و موفق در راس بازار سرمایه کشور بودند و کارهای بزرگی نیز در زمان ریاست بر بورس کشور توسط وی پیگیری و به سرانجام رسید.
عضو شورای عالی بورس افزود: پیگیری‌ها و هماهنگی‌هایی که صالح‌آبادی با مجموعه‌های مرتبط با بازار سرمایه داشتند هم نتیجه‌بخش بود و باعث شد که بازار سرمایه به جایگاه خوبی در اقتصاد کشور برسد.
وی اضافه کرد: حضور ایشان در بازار سرمایه در سال 84 همزمان با تصویب قانون جدید بورس بود که موجب تفکیک فعالیت حوزه نظارتی از عملیاتی در این رکن اقتصاد کشور شد.
نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس گفت: تشکیل شرکت بورس، فرابورس، بورس کالا با رویکردی جدید، بورس انرژی و حوزه‌ها و نهادها و کانون‌‌های مختلف نیز از دیگر اقدامات مثبت در کارنامه صالح‌آبادی در سال‌های گذشته است.
وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی ابزارهای مالی در این مدت نیز از دیگر اقدامات موثر وی برای بازار سرمایه هستند، افزود: راه‌اندازی ابزارهای آتی در بورس کالا و نیز اوراق صکوک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها از جمله این موفقیت‌هاست.