kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱

خواجه نصیری: در صورت عدم حمایت ، بازار سرمایه باز هم افت می‌کند

مدیر امور بورس‌های سازمان بورس پیش‌بینی کرد در صورت عدم حمایت دولت از صنایع بازار سرمایه باز هم افت خواهد کرد.


محمودرضا خواجه نصیری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بازار سرمایه از سال گذشته درگیر مسائل و مشکلات تصمیمات اقتصادی از سوی دولت شد و این عوامل روند منفی بازار را ایجاد کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار در برهه‌ای از زمان به طور موقت نسبت به رخدادهای بین‌المللی واکنش مثبت نشان می‌دهد، افزود: اما هنوز مسائل اصلی اثرگذار در حوزه تصمیمات اقتصادی در بازار سرمایه حل نشده‌اند.
خواجه نصیری با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری دولت و مجلس باید اقدامات عملی جدی در مورد مسائل پایه‌ای بازار سرمایه انجام دهند، تصریح کرد: نرخ سود بانکی که بازده پرداخت بدون ریسک آن نسبت به درآمد بنگاه‌های اقتصادی نامعقول است، باید در دستور کار دولت قرار گرفته و تعدیل شود.
وی گفت: مسائل دیگری از جمله پالایشگاه‌ها که به تعامل میان وزارت نفت و این گروه مرتبط است از جمله ابهامات و عامل اصلی عدم اطمینان در بازار است که باید به زودی برطرف شود.
این مقام بورس افزود: یکی از مهم‌ترین الزامات ایجاد رونق در بازار سهام قدم‌های اساسی دولت برای حل مسائل پایه‌ای صنایع است و قطعاً نیازمند اقدامات عملی مؤثر از سوی دولت است.
خواجه نصیری گفت: هر چند پس از عدم حصول نتیجه مورد انتظار سهامداران در رخدادهای بین‌المللی رشد ناشی از خوش‌بینی‌ها در بازار از دست رفت و به عقب برگشت اما امکان کنترل آن با توجه به تزریق نقدینگی در میان مدت وجود دارد و برای ایجاد رونق مداوم در بازار باید سودآوری بنگاه‌های بورسی با سیاستهای اقتصادی با ثبات افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه به هم خوردن آرامش در بازار ارز و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی از دیگر عوامل افت بازار طی مدت اخیر به شمار می‌رود، گفت: متأسفانه دولت طی یکسال اخیر برخلاف سیاستهای حمایتی وضعیت سودآوری بنگاه‌ها را با مخاطره مواجه کرده است و اگر در این زمینه اقدام عملی تقویتی در صنایع ایجاد نشود همچنین شاهد افت بازار خواهیم بود و قطعاً سرمایه‌گذاران کمتر به سیاستهای دولت برای ورود نقدینگی به بازار اطمینان خواهند کرد.
مدیر امور بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار وضعیت فعلی بازار سهام را ناشی از عدم اتخاذ سیاست‌های با ثبات و حمایتهای عملی مؤثر تصمیم‌گیران اقتصادی در دولت دانست و تأکید کرد: در این وضعیت اگر اقدام عملی تقویتی در حوزه صنایع بازار سرمایه انجام نشود، بازار با اندک تکانه‌های اقتصادی آسیب‌پذیر خواهد بود.
خواجه نصیری گفت: می‌توان در میان مدت شاهد ثبات در بازار سهام بود اما آن حرکت و رونقی که مورد انتظار سرمایه‌گذاران است در صورت عدم اتخاذ تصمیمات صحیح اقتصادی و حمایتی رخ نخواهد داد.
وی وضعیت با ثبات فعلی را وجود سهامداران وفادار در بازار عنوان کرد و گفت: ایجاد اطمینان در عموم سرمایه‌گذاران از مؤلفه‌های اصلی جذب و ورود نقدینگی بورس خواهد بود.
خواجه نصیری با اشاره به اینکه بازار سهام اکنون توان زیادی برای رشد ندارد و در ادامه افت زیادی هم رخ نخواهد داد، گفت: رفع ابهام موجود در بازار سهام قطعاً به ایجاد اطمینان خاطر در سرمایه‌گذاران کمک زیادی خواهد کرد.خاطرنشان می‌شود شاخص بورس طی یکسال اخیر بیش از 20 هزار واحد افت کرده و سهامداران با زیان سنگینی روبرو شده‌اند. این در حالی است که یکی از شعارهای دولت فعلی در انتخابات 92 حمایت از بازار سرمایه و بورس بود.