kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
وزیر نیرو:

فعلا خبری از افزایش قیمت آب و برق نیست

وزیر نیرو در خصوص احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال آینده، گفت: این وزارتخانه تاکنون هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق در سال آینده نگرفته است.


حمید چیت‌چیان در حاشیه نشست صبحانه کاری در جمع خبرنگاران در خصوص میزان تعامل با بخش خصوصی در صنعت برق گفت: صادرات برق نباید ارزش برق را کاهش دهد در صورتی که سپردن صادرات به بخش خصوصی رقابت مخرب ایجاد خواهد شد.
وی افزود: با صادرات باید ارزش برق حفظ شود و این طور نباشد که سوخت یارانه‌ای به شرکت‌ها داده شده و شرکت‌ها قیمت‌های همدیگر را در خارج از کشور شکسته و منجر به این شود که منابع طبیعی ما مجانی در اختیار دیگران قرار گیرد.
چیت‌چیان ادامه داد: مکانیزمی تعریف خواهد شد که چگونه بخش خصوصی در صادرات برق مشارکت کند بدون اینکه رقابت مخربی ایجاد شود.
وی در مورد پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی پیشنهاد داد: از اوراق صکوک اجاره استفاده کنیم و آن را در اختیار طلبکاران دولت قرار دهیم، البته ممکن است این اوراق زمان نداشته باشد، اما همپای نرخ تورم سود به اوراق تعلق می‌گیرد و زمانی که وضعیت مالی دولت تغییر کرد به تدریج پول را به صاحبان اوراق می‌پردازیم
وزیر نیرو همچنین گفت: 16 راهکار عملی برای مسائل تعادل‌بخشی از دو حوزه آب و برق پیدا کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم آنها را به نتیجه برسانیم.
وی از ظرفیت ایجاد انعقاد 7 هزار میلیارد تومان قرارداد جدید با بخش خصوصی خبر داد و گفت: 20 میلیارد دلار پروژه مشخص و دقیق نیز تعریف کرده‌ایم که سهم آن در اختیار وزارت نفت قرار گرفته و این سهم آماده است، در شورای اقتصاد به تصویب برسد.
بدهی 20 هزار میلیارد تومانی دولت در بخش برق
معاون وزیر نیرو با اشاره به این که در حال حاضر بدهی دولت در بخش برق 20 هزار میلیارد تومان است، گفت: پیشنهادی مبنی بر افزایش قیمت آب و برق روی میز دولت نیست.
علی‌رضا دائمی در حاشیه صبحانه کاری وزیر نیرو که در اتاق بازرگانی ایران با حضور برخی از فعالان اقتصادی برگزار شد، گفت: در رابطه با معضل دریاچه ارومیه باید یکسری مجموعه اقدامات متمرکز انجام شود که باروری ابرها، کاهش مصرف آب، بررسی تبعات زیست‌محیطی، انجام طرح نکاشت برای دو سال، ارتقاء بهره‌وری و... جزو مجموعه اقدامات رفع معضل دریاچه ارومیه به حساب می‌آید.
وی ادامه داد: مؤلفه‌های اعلام شده باید همزمان جلو رود و دولت توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته که در این رابطه اعتبارات لازم دیده شده است.
معاون وزیر نیرو با اشاره به بهبود تراز دریاچه ارومیه، بیان کرد: در پاییز سال جاری بارندگی بهبود پیدا کرد ولی تغییر شرایط موقت بوده و نباید به آن دل بست، 170 میلی‌متر بارندگی صورت گرفته که این موضوع جنبه اقلیمی دارد و لازم است در حوزه کشاورزی اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد.