kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱

کوتاه از شهرستان ها


مرمت مسجد امام سمنان
سمنان- خبرنگار کیهان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: مرمت تزئینات ایوان شرقی مسجد امام سمنان در مراحل نهایی قرار دارد.
محمدحسین بحرالعلومی اظهار کرد: بر اثر فرسودگی و رطوبت، بخش فوقانی ایوان شرقی مسجد امام آسیب دیده بود که اقدامات مرمتی و استحکام‌بخشی آن انجام شد و در حال حاضر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به اینکه تزئینات وابسته به معماری ایوان شرقی مسجد امام سمنان شامل کاشی‌های معقلی، هفت‌رنگ با طرح هندسی و گل و گیاه است، گفت: این اداره کل با هدف حفظ اصالت تزیینات معماری موجود ایوان شرقی مسجد امام، برنامه مرمت و استحکام بخشی این مسجد تاریخی را اجرا کرد.
بازدید گردشگران خارجی از روستای شاهرود
* رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: 12 گردشگر خارجی از روستای هدف گردشگری قلعه بالا بخش بیارجمند شاهرود دیدن کردند.
حمیدرضا حسنی اظهار کرد: این گردشگران دارای ملیت‌های آمریکایی، استرالیایی، اتریشی و بلژیکی بودند.
وی با بیان اینکه برخی از این گردشگران باهدف مشاهده یوزپلنگ و گورخر آسیایی و زاغ‌گور از این روستا دیدن کردند، گفت: بافت روستایی و پلکانی قلعه بالا بیشتر از همه مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است.
آغاز طرح زمستانی جاده‌ها
مشهد- خبرنگار کیهان: معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: اجرای طرح امداد و نجات زمستانی درجاده‌های استان آغاز شد.
اسماعیل بهمن‌آبادی افزود: این طرح همانند گذشته در آستانه فصل زمستان با هدف ارائه خدمات امدادی در محورهای مواصلاتی پررفت و آمد به مسافران اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال 32 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای مجری این طرح هستند اظهار کرد: از این تعداد 22 پایگاه ثابت و 10 پایگاه موقت به ارائه خدمات امداد و نجات، بهداشتی و موارد مشابه در طول زمستان به مسافران می‌پردازند.
وی تصریح کرد: علاوه بر پایگاه‌های امداد جاده‌ای، پایگاه امدادهوایی و نیز یک پایگاه امداد کوهستان واقع در«اخلمد» در مواقع مورد نیاز به کمک‌رسانی می‌پردازند.
احداث مجتمع پرورش شتر
طبس- خبرنگار کیهان: عملیات احداث مجتمع شتر شیری با حضور مسئولان شهر طبس آغاز شد.
این مجتمع که به نوع خود برای اولین بار در کشور احداث می‌شود در 5 کیلومتری جنوب شهر طبس در حاشیه روستای خسروآباد واقع شده است.
این پروژه با همکاری سرمایه‌گذاران بحرینی و قطری در زمینی به مساحت 3 هکتار و سرمایه‌گذاری 35 میلیارد و 628 میلیون و 723  هزار ریال احداث می‌شود.
درفاز اول 100 نفر شتر مولد شیر از کشور هندوستان خریداری شده و وارد ایران خواهند شد که پیش بینی می‌شود فاز اول حداکثر ظرف مدت یکسال به بهره‌برداری برسد و روزانه بین 8 تا 10 تن شیر شتر تولید شود.
پروژه‌های رها شده
الیگودرز- خبرنگار کیهان: عملیات برخی پروژه‌های کشاورزی استان در سال‌های گذشته آغاز شده که در ارزیابی‌های فنی در خصوص تامین زیرساختها دقت نشده است و نیمه‌کاره رها شده‌اند.
مدیر کل جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: مقرر شده تعدادی از این پروژه‌ها مجددا به صورت فنی و کارشناسی بررسی شوند.
غضنفری در ارتباط با اراضی تحت پوشش سد خان‌آباد گفت: این اراضی بالغ بر 1800 هکتار است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
مطالعات زلزله‌شناسی
تبریز- خبرنگار کیهان: دانشگاه کانازاوی ژاپن، مطالعات پهنه‌بندی منطقه باغمیشه تبریز را انجام می‌دهد.
به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های چهارجانبه، مطالعات جامع لرزه‌شناسی توسط ژاپن در تبریز صورت می‌گیرد و مطالعات زیر پهنه‌بندی باغمیشه، از محورهای مهم این تفاهم‌نامه است.
ماساکاتوسو میاجیما نماینده دانشگاه کانازاوی، رئیس شورای شهر و شهردار تبریز و رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی، این تفاهمنامه را امضا کردند.
ثبت 34 اختراع پزشکی
* به رغم کاهش‌هایی که در بودجه تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته، محققین این دانشگاه امسال موفق به ثبت 34 اختراع شدند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: در سال گذشته 45 اختراع ثبت شده بود.
محمدرضا رشیدی گفت: با صرف 60 میلیارد ریال اعتبار مرکز تولید آنتی بادی مونوکلونال و پروتئین‌های نوترکیب، تا آخر سال آینده، درتبریز ایجاد می‌شود.
وی از تلاش برای تاسیس انستیتو ملی طب ترمیمی، سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت خبر داد.
احیای تماشاخانه
رشت- خبرنگار کیهان: رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر رشت خواستار احیاء نخستین تماشاخانه کشور، ایجاد خانه مشروطه و موزه هنرهای معاصر و تجسمی گیلان در رشت شد.
نیکومنش همچنین بر ایجاد موزه هنرهای معاصر و تجسمی استان گیلان در رشت تأکید کرد و گفت: بسیاری از هنرمندان برجسته تجسمی اهل رشت هستند و آثارشان در انبارها خاک می‌خورد که آنها از این وضعیت نگران و ناراحت هستند و ایجاد این موزه می‌تواند فعالیت فرهنگی مؤثری برای رشت باشد.
سد آماده افتتاح
* استاندار گیلان از آماده بودن سد آیت‌الله بهجت فومنی(ره) شهر بیجار جهت افتتاح خبر داد.
محمدعلی نجفی افزود: برای تکمیل این پروژه تاکنون در حدود 200 میلیارد تومان هزینه شده که با بهره‌برداری از آن 70 درصد از جمعیت شهری و بیش از 220 روستای استان از نعمت آب آشامیدنی مناسب برخوردار می‌شوند.
وی ظرفیت تنظیم سالانه سد آیت‌الله بهجت فومنی(ره) را 165 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: 105 میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره‌سازی این سد است که تاکنون حدود 13 میلیون مترمکعب آن آبگیری شده است.